Kunnen wetenschappers deeltjes maken in een laboratorium?

Is het met de huidige techniek mogelijk om in een laboratorium bijv. een proton of neutron te creeren? En zo niet, kan het dan misschien in de toekomst?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is wel mogelijk om uit een andere atoom iets te maken denk ik, maar je kunt niks maken als je niks hebt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@niek24682, protonen en neutronen zijn opgebouwd uit kleinere deeltjes. Misschien kunnen die in laboratoria aan elkaar worden 'vastgemaakt' om zo de deeltjes die ik bedoel te maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, dat is mogelijk en in het labo waar ik werk worden in zekere zin dagelijks zo'n 3 miljard deeltjes 'gemaakt'. Nee, de techniek heeft hier geen invloed op. Het ontstaan van deze deeltjes uit andere deeltjes gebeurt spontaan door radioactief verval. Enerzijds zijn dat deeltjes die van nature radioactief zijn. Anderzijds zijn dat deeltjes die bijvoorbeeld afkomstig zijn uit een kernreactor. Dus de toegepaste techniek die dit veroorzaakt bevindt zich in zekere zin niet in het labo. Maar zelfs in een volwassen mensenlichaam veranderen per seconde zeker meer dan 4500 neutronen in protonen en zeker 500 protonen in neutronen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verkeerd gerekend met concentraties: moest zijn: 700 miljard deeltjes.

Het beste antwoord

Er lijken mij min. drie manieren waarbij protonen en/of neutronen kunnen ontstaan:
1 Protonen en neutronen bestaan uit 3 quarks, die door de sterke kernkracht bij elkaar worden gehouden. Om dan verschillende quarks bij elkaar te voegen onder grote snelheid bijv zou men in theorie de deeltjes kunnen maken. Echter omdat quarks in enkelvoudig vorm niet voorkomen (ze zijn altijd met min. 2 paar) lijkt deze methode niet echt haalbaar.
2 Door een kernreactie van atomen met elkaar kunnen bijv. neutronen ontstaan . Dit gebeurt bijv in een kernfusie waarbij neutronen vrij komen.
3 In geval van verval van een atoom in een ander atoom kunnen protonen worden omgezet in neutronen en vice versa. Daarbij ontstaan dan tevens electronen of positronen. Echter dit is een natuurlijk proces en heeft tussenkomst van een mens geen effect hierop.

Conclusie: alleen via manier twee lijken wetenschappers neurtonen of protonen te kunnen maken, maar dan wel op een indirecte manier.
erotisi
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Die kans is bijzonder klein.
Als je beseft hoe gigantisch veel energie het kost om de deeltjes van een proton of neutron uit elkaar te halen, en hoe een gigantische machine je daarvoor nodig hebt, lijkt dat niet erg waarschijnlijk.
Reddie
9 jaar geleden
Als je LHC (Large Hadron Collider) in Geneve een laboratorium kunt noemen dan gebeurt dat daar regelmatig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
kun je daar misschien iets meer over vertellen?
Reddie
9 jaar geleden
In de LHC "ontstaan" nieuwe deeltjes uit de "brokstukken" van andere deeltjes. De mens kan geen invloed uitoefenen welke deeltjes ontstaan.
Dat lijkt me niet hetzelfde als "creeren".
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat klopt maar zonder menselijke tussenkomst zouden die deeltjes nooit zijn ontstaan.Het resultaat geldt.
Thecis
9 jaar geleden
@ Reddie
Een auto maken is ook verschillende onderdelen bij elkaar voegen. Reacties laten lopen en niets nieuws creeeren... Hier kan je alleen wel een zeer grote invloed op hebben natuurlijk. Dit beschouw ik zelf wel als iets creeeren. Bij de LHC is het in basis hetzelfde. Je voert een aantal handelingen uit waarbij je een voorspelbaar resultaat hebt. De resultaten die zij genereren moeten namelijk reproduceerbaar zijn, anders heeft het 0 effect. Tuurlijk werkt het wel verkennend en je hebt geen totale invloed (zoals met het maken van een auto), maar de resultaten zijn wel zeker voorspelbaar en beinvloedbaar.