Waardoor is het verschil in warmte zo groot bij het wel of niet aanraken van de verwarming?

Als de cv kacel aanstaat kun je soms je handen niet op de verwarming leggen zo heet voelt dat aan maar als je er enkele mm vandaan je hand boven houdt kun je het bij wijze van uren volhouden.
Zit dat verschil alleen in het feit (?) of er wel of geen sprake is van geleiding? Zo ja, hoe komt dat dan.
En hoe groot zou het temperatuurverschil eigenlijk zijn tussen aanraken of niet. Toen ik mijn thermometer op de verwarming legde gaf hij 37 graden aan terwijl ik hem met mijn handen niet aan kan raken (zo heet!). Klopt die meting niet?

erotisi
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Je bedoelt waarschijnlijk niet " verschil in warmte", maar "verschil in temperatuur".
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zou de radiator van hout zijn zou het al minder heet aanvoelen . ?! Daarom zijn de banken in een sauna van hout . Metaal is een enorm geleidend materiaal . Een Vd Antwoorden schrijft daar al iets over .
Erna55
9 jaar geleden
Het verschil zit hem in warmtegeleiding.
Lucht geleid de warmte minder dan metaal, of water.
Bordensteker
9 jaar geleden
Je kunt in een sauna ook hogere luchttemperaturen verdragen, terwijl je echt niet in een warmwaterbad van 50 graden blijft zitten. De warmte-overdracht van dat toch niet zó warme water overal tegen je huid is zó intensief dat je levend verbrandt. Deze vraag doet me aan iets denken:
http://i1048.photobucket.com/albums/s363/vonnetje2808/24a1d7b8d883ed3b97faa684e5c7e751.jpg
Tjakkaa!

Het beste antwoord

Dat verschil komt omdat, als je je hand "boven" de radiator houdt, de warmte via de lucht op je hand komt, waardoor er twee effecten optreden.
1. De "hete" luchtmoleculen vanaf de radiator vermengen zich al snel met koudere luchtmoleculen vóór ze op je hand terecht komen, en zijn dus niet meer zo heet.
2. De hoeveelheid warmte (de warmtecapaciteit / soortelijke warmte) die die opstijgende lucht meevoert is klein. Doordat ze warmte aan je hand afgeeft koelt ze daardoor al heel snel af, waardoor het niet zo heet voelt.
Voor de thermometer die je op de verwarming legt geldt eigenlijk hetzelfde. Het oppervlak van de thermometer dat directe contact maakt met de radiator is buitengewoon klein, zodat de thermometer zijn warmte ook vooral via de lucht krijgt aangevoerd.
Reddie
9 jaar geleden
erotisi
9 jaar geleden
Zijn het alleen de luchtmoleculen die je hand verwarmen of komt het ook door directe straling (infrarood of warmtestraling?
En als je je hand op de verwarming houdt krijg je die warmte dan ook door geleiding bij de beweging van de ijzeratomen zich verplaatsten naar je hand?
Reddie
9 jaar geleden
@erotisi , ja, de straling doet natuurlijk ook mee, maar daar zit niet het enorme verschil in. Voor de duidelijkeid laat ik dat dus weg.
En de geleiding van het ijzer is zo vanzelfsprekend dat ik die niet noem.

Andere antwoorden (1)

De temperatuur van het CV water is vele malen hoger dan 37 graden. Een temperatuur van 60 graden is zeer gebruikelijk. Er is een verschil tussen de luchttemperatuur, de contacttemperatuur en de watertemperatuur bij een radiator.