Treedt bij reflectie temperatuursverhoging op?

ik las ergens dat er dan geen verhoging op treedt omdat het niet wordt geabsorbeerd. Maar ik dacht dat er toch een contact is geweest met de elektronen die daardoor zijn gaan bewegen of zoiets. Het moet toch ergens een indruk achterlaten die zorgt voor meer beweging en beweging is energie/warmte?

erotisi
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Op nano-niveau kunnen deeltjes 100% efficiënt botsen en terugveren. Daar hoeft niet altijd energie achter te blijven.
Wanneer fotonen b.v. gereflecteerd worden, dan laten zij geen energie achter.

In de praktijk wordt een deel van de fotonen echter niet gereflecteerd, maar geabsorbeerd, dan komt er wél energie vrij in de vorm van warmte.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
erotisi
9 jaar geleden
Maar blijven die eletronen dan helemaal onaangeroerd?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Botsingen op nano-niveau zijn elastisch. Wanneer 2 atomen botsen is het net een super-elastisch rubber.
Licht heeft geen invloed op de elektronen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus
de reflectie van fotonen vindt niet plaats op het oppervlak van het materiaal, maar het gereflecteerde licht is de resultante van trillingen van alle elektronen in het reflecterende materiaal. Ik vind dit zo'n mooie zin.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Hahaha.... :-)
Daar heb je gelijk in JoanDArc
erotisi
9 jaar geleden
Ik vind het moeilijk te begrijpen dat licht geen invloed heeft op de elektronen. Hebben jullie misschien een webpagina waar het iets uitgebreider staat uitgelegd?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@erotisi, ik heb eens gezocht onder het onderwerp Kwantummechanica.
Heb je hier iets aan? anders heeft Ozewieze enz wel een antwoord.
http://kwantummechanica.doorgronden.nl/klassieke-natuurkunde/foto-elektrisch-effect.html
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@erotisi,
Het volgende voorbeeld is van een geheel andere orde, maar het helpt je misschien om een voorstelling te kunnen maken. Maar stel je het zonnestelsel eens voor als een heel groot atoom: de zon is de kern en de planeten zijn de electonen. Onderling beïnvloeden de diverse hemellichamen elkaar ook via zwaartekracht toch wordt er geen energie overgedragen of verbruikt. Al die massa's die ronddraaien doen dat zonder motor en zonder energie. Stel dat een rotsblok uit de ruimte op de aarde af komt dan zal de massa van de aarde invloed op de baan van dat rotsblok hebben. Afhankelijk van de omstandigheden zal het rotsblok de aarde missen en in een andere hoek het zonnestelsel weer verlaten als dat het binnengekomen is. Als de omstandigheden maar iets verschillen dan zal dat rotsblok door de aarde geabsorbeerd worden en wordt er (veel) warmte gegenereerd. Op nano-schaal beïnvloeden de deeltjes elkaar ook zonder dat er energie verbruikt wordt. Afhankelijk van de omstandigheden (in dit geval de golflengte) wordt een foton geabsorbeerd of in een andere richting geweerkaatst.
erotisi
9 jaar geleden
Maar als een rotsblok de aarde nadert heeft hij toch ook invloed (weliswaar heel weinig) op de beweging van de aarde en beweging kun je toch zien als een thermische energie.

Andere antwoorden (1)

Bij 100 procent reflectie is er geen absorbsie, dus geen temperatuurverhoging.

Bij 90 procent reflectie blijft er 10 procent over dat warmte geeft. Visueel kan die 90 procent reflectie eruit zien als totale reflectie.

Bij lichtstralen komen de stralen tegen het reflecterend materiaal en vervolgen hun weg.
Wanneer er electronen bij betrokken zijn heb je het eerder over electriciteit.
Erna55