Hoe en hoe lang werkt de verboden overgang bij fosforescentie?

Als fosfor is belicht zit er een tijdje tussen voordat het weer licht uitstraalt. Dat blijkt door de verboden overgang te zijn maar wat houdt dat in.
En hoe lang kan de nastraling worden uitgesteld. Kun je dat beinvloeden. Zo willen ze dacht ik ook de wegbelijning met fosfor gaan behandelen zodat het snachts de lichten uit kunnen , maar blijven die strepen lang genoeg licht geven?

erotisi
9 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Fosfor is het element P .
Fosforiscentie en zogenaamde fosforen (materialen die die eigenschap bezitten) hebben hier echter niets mee te maken, maar zijn genoemd naar het latijnse
woord phosphorus: morgenster.
Deze fosforen (in bijvoorbeeld monitoren, verven en TL-buizenbevatten helemaal geen fosfor (P) .

Dus je bedoelt te vragen hoe lang fosforen nalichten. De werking van fosforen is het opslaan van licht en het in een andere lichtfrekwentie ( met minder energie ) weer uitzenden.
De tijd is afhankelijk van de hoeveelheid opgeslagen licht.

In de bron een prachtig proefschrift over de werking van fosforen.
Erna55
9 jaar geleden
erotisi
9 jaar geleden
Alvast bedankt voor de verduidelijking. In dat geval zal mjjn andere vraag wel onterecht zijn?
Erna55
9 jaar geleden
Een vraag is nooit onterecht.
Je haalt hier een veel voorkomend misverstand aan, dus GOEIE vraag !!!
erotisi
9 jaar geleden
Ik komt moeilijk door het proefschrift heen. Maar weet jij wat voor elementen fosforen zijn of zijn dat complexe moleculen.
Erna55
9 jaar geleden
In deze masterproef wordt de bruikbaarheid van persistente Ca2Si5N8:Eu,Tm partikels voor in vivo beeldvorming onderzocht. Ca2Si5N8:Eu,Tm wordt verder geoptimaliseerd voor deze toe- passing door een intensiteitsverhoging van de persistente luminescentie en een roodverschuiving van het persistente emissiespectrum na te streven. Om de intensiteit van de persistente lu- minescentie te verhogen, wordt de toevoeging van fluxmaterialen onderzocht. Hierbij wordt aangetoond dat toevoeging van KCl of NH4Cl flux effici ̈enter is dan toevoeging van KF flux en dat een verviervoudiging van de nalichtingstijd kan bekomen worden. Het effect van de fluxen op andere materiaaleigenschappen wordt tevens uitvoerig onderzocht. Vervolgens wordt vastge- steld dat 1mol% Mn, Bi, Cr of Pb dopering geen roodverschuiving van het emissiespectrum kan teweegbrengen.