Wat doet de temperatuur met de luchtdruk van je banden?

In de banden van mijn rolstoel mag een bandenspanning van 7 bar.

Ik vul ze altijd tot 6 bar, want naar mijn idee wordt de druk hoger als het warmer weer wordt. Natuurkundig is dit juist, maar ik weet niet in hoeverre. Als ik mijn banden vul tot 7 bar en ga dan in de warme zon; klappen mijn banden dan niet?

Het rijdt namelijk wel lekkerder met 7 bar in je banden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
11.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persoonlijk denk ik dat ze bij het 7-bar advies rekening hebben gehouden met warm weer. Waarschijnlijk is het eerder zo dat je in de winter nóg meer erin kan doen, dan dat je in de zomer moet minderen.
Maar dat is natuurlijk geen echt antwoord op je vraag. Dus daarom maar even zo.. :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zolang de buiten band heel is kan de binnen band niet klappen omdat de binnenband niet naar buiten kan omdat die tegen gehouden wordt door de buitenband.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb wel eens begrepen (zit er een natuurkundige in de zaal die dit kan bevestigen?) dat de druk in je banden 1 bar zou toenemen als je je rolstoel naar de maan schiet, dus als de band in een vacuum terecht zou komen. Ergens kan ik me moeilijk voorstellen dat een Nederlandse temperatuurstijging de lucht in de banden zó erg kan doen uitzetten dat het effect even groot is als wanneer je je banden in een vacuum zou gooien. Als ik jou was, zou ik de druk gewoon op 7 bar houden, en de druk even een keertje extra controleren als de temperatuur in korte tijd sterk toeneemt of afneemt.

Het beste antwoord

Volges de gaswetten van oa Boyle - Gay-Lussac
verdubbelt de gasdruk bij 273 K (in dit geval ook graden celsius omdat de schaalverdeling hetzelfde is, alleen het beginpunt is verschillend) temperatuurverschil.
Bij 27.3 graden zou de bandendruk dus 10 % toenemen.
Omdat de bandern gelukkig niet zwart zijn , valt de temperatuurstijging wel mee bij felle zon en/of zware belasting.
Wellicht is de druk al gemeten bij 20 graden en is een eindtemperatuur van rolstoelbanden dan bijvoorbeeld 35 graden.
De einddruk zou dan zijn 7 bar X (273+15)/273= 7.4 Bar,
hierbij ga ik er van uit dat de band niet verder uit zou zetten, wat hij wellicht toch doet, waardoor het volume toeneemt en dus de gasdruk binnenin de band afneemt.
Ik denk dat je dan op een werkelijke druk zou komen van 7.3 bar en dat kleine verschil is geen probleem, denk ik.
Tevens heb ik gezien dat een ander antwoord ook op
0.3 Bar uitkomt, echter geen berekening weergeeft maar dit wellicht wel gedaan heeft of dit uit ervaring weet.
Pas na mijn berekening zag ik dat mijn en zijn/haar eindantwoord overeen komt.
Je hoeft dan dus niet te twijfelen, het antwoord is reproduceerbaar gebleken.
Veel plezier met de lagere rolweerstand van je harde banden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

warm weer doet de spanning in je band iets stijgen, maar een band klapt niet zo snel , daar hoef je je geen zorgen over te maken, ze hebben daar bij het ontwerp al rekening mee gehouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Een band van een wielrenfiets is opgepompt tot 5 à 6 Bar (wat al behoorlijk hard is), kan 1 Bar extra druk zonder veel problemen opvangen. Mits de band in redelijke staat is."
http://www.anwb.nl/vrije-tijd/bladen/oppad,/achtergrond/op1-2007-mythes.html
Maar volgens mij zal ie niet zomaar van 7 naar 8 gaan, door ±15 graden stijgen van de temperatuur. Dan moet de temperatuur flink veel verder groeien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een band in de volle zon, zeker als het een donkere is, stijgt veel meer dan 15 graad,
Ik zou niet vreemd staan te kijken van een band die 80 graad haalt in de zomer in de zon.
dat is dan tov 30 graad (ca 300 kelvin) 16% temperatuur stijging (asolute temp) en dus 16% druk toename als er geen uitzetting is in de band. Houd in dat de band wel van 7 naar 8 bar gaat. Ziijn er witte of lichtgekleure banden gemonteerd dan zal de temp stijging minder zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heeft bij fietsenmaker gewerkt.
Als de band gemaakt is voor 7 bar dan is het geen enkel probleem als deze druk ook iets hoger wordt door warmte.
Bijvoorbeeld: een autoband heeft een druk verschil van ongeveer 0,3 bar als de band op bedrijfstemperatuur is. Deze waardes zijn ruim in de veiligheidsmarges opgenomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ooit heb ik tijdens een fietstocht door Jotunheimen in Noorwegen mijn banden hoog in de bergen bij temperatuur net onder het vriespunt opgepomt.
Tijdens de afdaling naar de fjord (temepratuur zo' n 20 graden) werden ze knoeperhard.
Dus ja, de temperatuur had wel degelijk invloed (en waarschijnlijk het verschil in luchtdruk ook een beetje, maar dan tegengesteld)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je de band met stikstof oppompt heb je nergens last van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarom stikstof, heeft die een andere uitzettings quoefficient?
Bij verhoging van druk van gassen zullen de moleculen sneller bewegen en dus harder tegen de binnenkant van je band botsen. Dan neemt de druk toe. Omdat rubber elastisch is en er een marge zit op banden hoef je je niet snel zorgen te maken, een te hoge spanning kan op lange termijn wel schadelijk zijn ivm onjuiste slijtage.
Daartegenover staat dan wel weer dat je zuiniger rijd.