Hoeveel kilogram kolen moet een kolencentrale verbranden wanneer ik thuis 1kwH stroom uit het stopcontact trek?

Rekening houdend met rendement van centrale en elektriciteitsnet (zo ongeveer dan).

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
12.8K

Het beste antwoord

1 KG steenkool (antraciet) levert ongeveer 27 Megajoule energie.
1 Kilowattuur is ongeveer 3,6 Megajoule.
Dus met 1 KG steenkool (antraciet) kun je circa 27 / 3,6 = 7,5 Kilowattuur leveren
Dus voor 1 Kilowattuur heb je circa 1 / 7,5 = 133 gram steenkool nodig.

1 KG steenkool (lingiet) levert ongeveer 15 Megajoule energie.
1 Kilowattuur is ongeveer 3,6 Megajoule.
Dus met 1 KG steenkool (lingiet) kun je circa 27 / 3,6 = 4,1 Kilowattuur leveren
Dus voor 1 Kilowattuur heb je circa 1 / 4,5 = 222 gram steenkool nodig.

het hangt dus sterk van de kwaliteit van de steenkool af.

Toegevoegd na 42 minuten:
Transportkosten valt weinig over te zeggen in dit verband omdat dat feitelijk afhangt van hoever je van een centrale woont. De kosten die de netbeheerder in rekening brengt zijn het gemiddelde van de grote hoop.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Iedereen bedankt voor de reacties, met in het bijzonder Mullog!

Andere antwoorden (3)

Hier zijn drie Amerikaanse bronnen die licht afwijken in libra pounds:
Arizona Public Service Company: 1.1 lbs.
Energy Information Administration: 1.03 lbs.
CoalEducation.org: 0.8 lbs.

Dat wil dus zeggen ca. 500 gram per kilowatt.
Daarna heb je nog te maken met ca. 7% transmissieverliezen naar je huis.
escape
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Escape, gebruik a.u.b. de juiste een heden, in dit geval kiloWattUur.
escape
9 jaar geleden
Nee, het maken van 1 kW stroom kost je een halve kilo kool. Of je daar nu 1 of 10 uur over doet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kan je dan voor mij een jaar lang 1 kW stroom maken? Geef ik je een euro voor heer halve kilo kolen en heb ik het hele jaar gratis stroom hiep hoi
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
*een euro voor een halve kilo kolen*
1 Kg steenkool levert 8,1 kWh
120 gram voor 1KWh dus....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is uitgerekend op deze Amerikaanse site. Ik weet niet of de centrales daar een ander rendement hebben dan hier. Deze instantie komt op ruim 1 pound kolen dus ca. 500 gr kolen voor 1 KWh.