Is het mogelijk, met behulp van capillaire werking een vloeistof te verplaatsen tegen de zwaartekracht in, naar een hoger liggend reservoir?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3K

Antwoorden (2)

Niet echt. Ten eerste is het hoogteverschil dat overbrugt kan worden niet zo groot. Ten tweede stopt de capillaire werking op het moment dat het einde van het buisje bereikt is.

Je kunt dus wel de vloeistof wat omhoog brengen maar je kunt er geen reservoir mee vullen.

Toegevoegd na 3 uur:
N.a.v. de reacties een link toegevoegd waarin met een foto duidelijke wordt wat de stijging is die je met capillaire werking kunt krijgen. Los van dat capillaire werking stopt op de plaats waar een buisje een reservoir in gaat is het hoogteverschil dat overbrugd wordt minimaal.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@mullog: En als je dan een wollen draadje in het bovenuiteinde van het buisje steekt, zodat je een soort hevelwerking krijgt?
Thecis
9 jaar geleden
Op zich is het wel mogelijk, maar capilaire werking is maar een klein effect waarbij je maar kleine hoogteverschillen kan overbruggen. Met een touwtje kan het je door zuiging wel wat verhogen, maar het hoogteverschil blijft relatief klein. Om een hoger gelegen reservoir te kunnen vullen (om bijvoorbeeld energie op piekmomenten te kunnen genereren) heb je wel een ongelooflijke grote hoeveelheid buisjes nodig + een behoorlijk hoogte verschil. Het hoogteverschil vormt hier het probleem. Je hebt een meter of 15 a 30 nodig om goede energie opbrengst nodig. Water moet kunnen vallen en snelheid opbouwen. Met buisjes kom je waarschijnlijk niet verder dan 2 meter. Om dan bijvoorbeeld met 10 schalen te komen is voor die hoeveelheid water gewoon niet te doen. @mullog, +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je gaat hevelen dan is het geen capillaire werking meer ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Thecis: Kan ik uit jouw reactie opmaken, dat het volgens jou dus wel mogelijk is, om op de beschreven manier een vloeistof op een hoger niveau te brengen, maar dat daarvoor een grote hoeveelheid buisjes nodig zijn? Als dat zo is, dan zou daar toch energie uit te halen moeten zijn? Vele kleintjes maken één grote.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@mullog: Dat klopt. Maar kun je dan met een combinatie van capillaire werking en hevelwerking een vloeistof verplaatsen naar een hoger niveau?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hevelen kan alleen van boven naar beneden. Dus daar heb je niks aan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Utopist
Op buitengewoon kleine schaal, zeg maar in een gecontroleerde omgeving van een lab, dan zou het in theorie mogelijk kunnen zijn om het water dat omhoog "gezogen" is weer naar de oorspronkelijke bassin te laten vallen en een miniturbine aan te drijven... maar in de praktijk is dat naar alle waarschijnlijkheid niet haalbaar: door het energie verlies dat je hebt door de wrijving in de turbine, omdat het water dat door de turbine moet ook capillair 'hecht' aan de turbine en het rendement nog verder omlaag helpt...
Kortom: mooi bedacht, maar het gaat niet werken. Dit zou veel beter werken: je laat het water verdampen door de zon (gratis), op een hoger niveau condenseren en dan in een bassin verzamelen, en laten vallen door een buis en een turbine aandrijven.
Hey, dat is pas geniaal!!!
... maar... wacht even...
Dat is al uitgevonden: de zon laat wolken ontstaan, er regent in de bergen, het water wordt opgevangen in een dam, en er wordt energie hiermee opgewekt.
Daar gaat mijn idee... Tja, blijf denken, zou ik zeggen... (^_°) @mullog
Goed antwoord hoor!
Erna55
9 jaar geleden
Gaby71 : geniaal. Jammer dat "iemand" het al uitgevonden heeft !
; )
Thecis
9 jaar geleden
@Utopist
Ja, theoretisch zou het mogelijk moeten zijn. Alleen kijk maar eens naar een heel smal rietje. Daar staat het vloeistofniveau misschien 1 a 2 cm hoger dan in de glas. Dus dan zou je een volgend bassin 1 a 2 cm hoger moeten hebben staan.
Je andere idee wat een touwtje erin. Dan krijg je een extra zuigende werking en kan je misschien wel tot een meter gaan (geen idee, is gewoon een gok. Ik denk dat het veel korter moet zijn, wellicht 15 a 20 cm).
Dit gaat druppels gewijs. een druppel is ca 50 uL, dus 20 druppels in een mL, 20.000 druppels in een liter, 20.000.000 druppels in een kuub. Een beetje een bassin wat energie opwerkt heeft een miljoen kuub water. Dat is dus 20.000.000.000.000 druppels. Als we elke seconde een druppel hebben (en dat is snel) hebben we dus 20.000.000.000.000 seconden nodig. Dit is natuurlijk maar met 1 buisje. We kunnen ook meerdere buisjes nemen. Als elk buisje een doorsnede heeft van 1 mm (en dat is klein), dan kunnen we het volgende maken. een kolom van 1 meter bij 100 meter (1.000 buisjes bij 100.000 buisjes = 100.000.000 buisjes). Dan hebben we 200.000 seconden nodig om het eerste bassin te vullen. Dat is 55 uur. Om een goed hoogte verschil te hebben, moet je dus wel iets van 20 bassins minstens nodig hebben (elk dus minstens 100 meter breed). Betere gok is 100 bassins als het maar 20 cm kan overburggen. doorlooptijd is dan 1100 uur tot 5500 uur totdat je bovenste bassin gevuld is. Dat is op zich te doen.
En hoeveel energie kan je dan opwekken? Je debiet is 100.000.000 druppels per seconde. Dat is dus 5.000.000.000 uL = 5 kuub per seconde. De energie die je hiermee opwekt is maximaal mgh = 5000 kg * 10 * 20 = 100.000 Joule / seconde is 100 kW.
Een beetje een waterkracht centrale zit in de MW of GW range...
Thecis
9 jaar geleden
Oh, die 100 kW is met 100% rendement. Wiki:
Micro hydro is a term used for hydroelectric power installations that typically produce up to 100 kW of power. These installations can provide power to an isolated home or small community, or are sometimes connected to electric power networks. There are many of these installations around the world, particularly in developing nations as they can provide an economical source of energy without purchase of fuel.[19] Micro hydro systems complement photovoltaic solar energy systems because in many areas, water flow, and thus available hydro power, is highest in the winter when solar energy is at a minimum. 20 tot 50 bassins van 100 bij 1 meter, een hoogteverschil van 20 meter en dat alles om 1 huis of een kleine gemeenschap van electra te voorzien... Zet 3 zonnecellen neer en je hebt dezelfde opbrengst (en een véél kleiner oppervlak). Het brengt dus maar heel weinig op.
Het onderhoud daarentegen is gigantisch (om over de bouw maar niet te spreken). De draadjes zullen gaan schimmelen. De glazen buisjes zijn ultra breekbaar. Het oppervlak van zo'n centrale is een kleine stad... Al met al denk ik niet dat dit rendabel gaat worden. Ja, het is mogelijk, maar er zijn vele betere alternatieven die
a) goedkoper zijn,
b) meer rendement hebben,
c) minder onderhoud nodig hebben en
d) veel minder plek innemen. Maar bottomline als antwoord op je vraag, ja het is mogelijk...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
je gaat uit deze centrale geen energie halen. ook geen theoretisch kleine hoeveelheid. Wst hier beschreven wordt is toch een perpetuum mobile, dat simpelweg tegen de natuurwetten indruist. Het zal evenveel of meer energie kosten om de capillaire krachten van het omhoof gebrachte water op te heffen, dus het bassin zal niet gevuld worden, alleen de capillaire buusjes blijven gebuld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je zal zelfs met een wollen draadje geen hevelwerking krijgen. Het capillair werkt bovenaan net hetzelfde als onderaan: het zal het water uit het wollen draadje naar zich toe verplaatsen om het capillair te vullen (of gevuld te houden). Zie ook mijn antwoord en je weet: geen energie uit te halen, = behoud van energie. Om het water vervolgens in bijvoorbeeld een turbine te krijgen is dus onmogelijk.
Ja, als je capillaire buisjes tot in het hoger gelegen reservoir lopen kan dat maar daar stopt het dan ook het zal je niet lukken meer vloeistof te transporteren naar dit hoger gelegen reservoir.

Hooguit moet je er op rekenen dat het water in het hoger gelegen reservoir verdampt en de zouten uit het water uitkristalliseren en aldus een verlenging van het capillair vormen. Dit zal een tergend traag proces worden.