heeft je centrale verwarming meer redement als er een ventilator langs blaast?

Het is koud weer. Ik heb de centrale verwarming (blokverwarming) aangezet. Ik heb er ook een ventilator bij staan die blaast wind langs de radiator. Het wordt nu lekker snel warm in de kamer. Maar nu mijn vraag

Heeft de radiator meer rendement als er wind langs waait en scheelt het in de energiekosten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.7K

Antwoorden (4)

Nee, je verwarming heeft niet meer rendement. Maar jij hebt wel sneller voordeel van de warmte. Dat zit zo: De warmte lucht van je radiator stijgt meteen naar boven, naar het plafond van je kamer. Daar zit je niet. Sommige mensen gebruiken om die reden in de winter een plafondventilator in de stand dat ie de lucht naar beneden blaast.
escape
9 jaar geleden
Rendement van je CV zit in de Ketel. Hoe effecteif verwarmt die het water wat door de radiaotoren stroomt.
Ga je geforceerd lucht langs je radiatoren blazen dan koel je het water in die radiatoren sneller af. Hetzelfde effect bereik je als je radiatoren met een groter oppervlak plaatst (veel lamellen eraan) en je bent dan geen energie kwijt voor je ventilator.
Grotere radiatoren(of geforceerd met ventilator lucht er langs blazen) installeren betekent dat je je kamer/huis warm kunt houden met een lagere temperatuur in de radiatoren.
Er is exact 1 soort verwarming die dan rendabeler wordt. Dat is de grondpomp (warmtepomp) verwarming. Die is rendabeler naarmate het temperatuur verschil tussen water in radiator en de "achterkant" van de pomp kleiner is...de achterkant is meestal een buizen/slangen systeem wat in de grond is ingeboord. Het kan in Nederland ook via de buitenlucht, vooral aan zee waar het bijna nooit vriest.
Het gaat mij hier te ver om de natuurkunde er achter uit te leggen, je kunt er uitleg over vinden als je zoekt op warmtepomp systemen.

Hoewel zeer rendabel worden er niet veel van geplaatst.De installatie kosten zijn relatief erg hoog. Is alleen economisch rendabel op plekken waar geen gas, olie of kolen gebruikt kunnen/mogen worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een HR ketel wordt ook rendabeler als je ervoor zorgt dat de retourtemp. laag blijft zodat hij beter condenseert. Wat dat betreft kan een ventilator op de ventilator helpen om de retourtemp. omlaag te krijgen. Beter is om grotere radiatoren te plaatsen want die ventilator kost stroom.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er is ook een andere manier om met die ventilatoren zuiniger te zijn qua verwarming. Als je zorgt dat de natuurlijke stroming van warmte verandert, dus niet opstijgend tot vlak onder plafond, ga je ook minder stoken. In feite de ventilator dus een horizontale luchtstroom laten creëren, Met daardoor gemiddeld lagere kamer temperatuur maar wel beter verdeelde warmte ipv opgehoopt onder plafond bespaar je ook warmte.Alleen is het heel erg onzeker of je de extra energie voor die ventilatoren wel terug verdiend. Die betere verdeling krijg je ook met vloer verwarming omdat daarbij de luchtstroming agv de verwarming in de kamer geheel anders gaan lopen. Een HR ketel zal misschien 1 procentje zuiniger worden met die condensatie.Een warmtepomp echter wordt per graad lager benodigde water temperatuur in de radiator meerdere procenten zuiniger.Het theoretisch rendement van de warmtepomp hangt af van de verhouding in temperatuur (in graden kelvin) van de warme en koude kant.Theoretisch (zonder rondpomp verbruik dus) kan je 1000% rendement halen uit een warmtepomp bij 27 graden opwarmen (van 273 kelvin naar 300 kelvin.In de praktijk haal je de helft van dat rendement. (bron: verbruiks gegevens van eigen warmtepomp installatie, koude kant variërend van 5 tot 9 graad Celsius (grondwater temp), radiator tussen 30 en 45 graad Celsius afh buiten temperatuur.)
Met blokverwarming zou ik me niet druk maken om het rendement vd ketel. Jouw aandeel is nihil en je krijgt er niets voor terug. Sterker nog: die ventilator gebruikt stroom wat je zelf moet betalen. Als je huis veel comfortabeler wordt hierdoor en je ligt niet wakker van het stroom verbruik van die ventilator moet je het gewoon doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De geforceerde luchtstroming langs de radiator zorgt voor een grotere warmteafgifte van de radiator. Daardoor warmt de lucht in je kamer sneller/meer op. Je onttrekt die (extra) warmte natuurlijk wel aan het centrale systeem, en dat systeem zal dus meer brandstof nodig hebben. Of dat aan jou doorberekend wordt is een ander verhaal.