Waardoor hebben protonen en elektronen dezelfde lading?

De elementaire lading (symbool e of soms q) is de elektrische lading gedragen door één enkel proton, of daarmee gelijkwaardig, het tegengestelde van de elektrische lading gedragen door één enkel elektron.

De elementaire lading is een fundamentele natuurconstante en is de eenheid van elektrische lading in het systeem van atomaire eenheden.
De elementaire lading heeft een waarde van 1,602 176 565(35) × 10-19 C.[1]

Maar hoe komen protonen en elektronen aan dezelfde lading tevens in ogenschouw nemend dat protonen een veel grotere massa hebben dan een elektron?

erotisi
9 jaar geleden
1.9K
Reddie
9 jaar geleden
Je stelt hier een onjuiste vraag.
De natuurkunde beschrijft het HOE, en geeft geen antwoorden op het waarom. Daar is de filosofie voor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn in een atoom altijd evenveel elektronen als protonen zodat de + en - ladingen elkaar opheffen maar dat verklaart zeker meer waarom en niet waardoor, ik ben zelf eigenlijk ook wel benieuwd.
WimNobel
9 jaar geleden
@Reddie: dit is inderdaad een heel filosofische, maar daarom ook juist een heel goeie vraag!
erotisi
9 jaar geleden
@reddie
Een waarom- vraag kun je eventueel splitsen in in een waardoor vraag en een waarvoor vraag. Als de vraag zich uitsluitend kon richten op een waarvoor-vraag is dat inderdaad eerder een filosofische vraag.
Maar als ik vraag bijv waarom een steen naar beneden valt kan dat inderdaad een hoe vraag zijn, maar ook een waardoor vraag. Fysische Fenomenen hebben toch vaak een oorzaak?! Misschien dat je reactie reeds was ingegeven door al een antwoord op de vraag te veronderstellen of dat die er juist niet is, maar puur sec is dit niet per se een filosofische vraag.

Antwoorden (1)

Het natuurkundige antwoord op deze vraag zou kunnen zijn: Omdat elektrische lading een gekwantiseerde grootheid is. Dat betekent dat deze grootheid slechts kan voorkomen in gehele (positieve of negatieve) veelvouden van een zekere waarde. Die waarde is dan een fundamentele natuurconstante.
Vervolgens kan men de vraag stellen waarom dan deze grootheid gekwantiseerd is en waarom die dan precies deze waarde heeft. Nu betreden we het terrein van de natuurfilosofie. Daaraan gerelateerd kun je je ook afvragen waarom er eigenlijk überhaupt zoiets is als elktrische lading en tegengesteld geladen deeltjes. Kortom: waarom is de natuur zoals die is?
Een poging om deze filosofische vraag te beantwoorden wordt gevonden in het antropisch principe. Dit komt erop neer dat de natuur zo in elkaar zit dat er intelligente wezens (mensen) kunnen bestaan om het waar te nemen. Mochten er eventueel andere heelallen bestaan met andere natuurwetten en natuurconstanten, dan zou hierin geen intelligentie kunnen ontstaan om het waar te nemen, en dan is het zinloos te veronderstellen dat ze bestaan.

Toegevoegd na 9 minuten:
Nog even over de massa van het proton:
Een proton is een gebonden toestand van drie quarks, met lading 2/3, 2/3 en -1/3. Eigenlijk is de fundametele eenheid van lading dus 1/3 e en is de lading van een elektron -3 fundamentele eenheiden. Dat het proton veel zwaarder is dan het elektron komt, doordat een groot deel van zijn massa het massa-equivalent (volgens E=mc²) is van de bindingsenergie tussen de quarks. Maar ook de quarks hebben een massa en die is niet gelijk aan 1/3 of 2/3 deel van die van het elektron. Dus de vraag waarom massa en lading niet evenredig zijn wordt hiermee niet volledig beantwoord.
WimNobel