Calciumdihydroxide (gebluste kalk) wordt bereid door water toe te voegen aan calciumoxide (CaO) (ongebluste kalk). Wanneer veel water wordt toegevoegd, ontstaat er een melkachtige substantie (kalkmelk).
Wanneer deze gefilterd wordt, blijft er een kleurloze, doorzichtige oplossing van calciumdihydroxide in water over.
Dit wordt kalkwater genoemd.

Toegevoegd na 2 minuten:
Kalkwater wordt gebruikt in experimenten om koolstofdioxide (CO2) mee aan te tonen. Wanneer men CO2-gas door kalkwater laat borrelen, zal het heldere kalkwater troebel worden doordat er calciumcarbonaat neerslaat.
SimonV
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Allemaal dingen die niet gevraagd werden, en die het antwoord verduisteren.

Andere antwoorden (1)

Water met een verhoogd gehalte aan calcium