Wat is de maximale bezetting in buitenste schil m.b.t. atoom configuratie?

Ik kan het maar niet vinden en het staat raar verwoord in de meesten artikelen.

Het atoom bevat uiteraard schillen K,L,M.... waarin zich de elektronen bevinden. Nu kan de M schil bijvoorbeeld 18 elektronen bevatten. Nu heb ik gelezen dat de buitenste schil maximaal 8 elektronen kan bevatten, stel dit atoom heeft een M-schil volgens de periodic system. Ondanks dat er 18 elektronen in kunnen maar dit de buitenste schil is, betekend dit dan dat er maar 8 in gaan?

Groetjes Bart

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
11.4K

Het beste antwoord

Een atoom heeft een aantal schillen waarin de elektronen kunnen plaatsnemen. Dit zijn de oribtalen (ruimtes) in de schillen:

1e schil (K):
1s - 2 elektronen

2e schil (L):
2s - 2 elektronen
2p - 6 elektronen

3e schil (M):
3s - 2 elektronen
3p - 6 elektronen
3d - 10 elektronen

4e schil (N):
4s - 2 elektronen
4p - 6 elektronen
4d - 10 elektronen
4f - 14 elektronen

5e schil (O):
5s - 2 elektronen
5p - 6 elektronen
5d - 10 elektronen
5f - 14 elektronen
5g - 18 elektronen

Het opvullen van de oribtalen gaat als volgt:
1s, 2s, 2p, 3s, 3p, 4s, 3d, 4p, 5s, 4d, enz...
Dit is ook waarom het periodiek systeem er "raar" uitziet. Met zo'n dal aan de bovenkant. Elke rij stelt de vulling voor van een elektronenschil!
De 3d orbitaal wordt pas in de 4e rij gevuld, de 4f oribitaal wordt pas in de 6e rij gevuld (de lathiniden en de actiniden in het periodiek systeem).

De edelgassen hebben volledig gevulde schillen. Daarom zijn ze inert (niet reactief).
Als de we kijken naar de derde rij, zijn dat de volgende schillen: 1s, 2s, 2p, 3s, 3p gevuld. 18 elektronen. Voor een neutraal atoom 18 protonen en dat is Argon.

Dit zijn op het moment de schillen die bekend zijn.
Wat je door elkaar haalt (of het artikel) is de naam van de schil en de naam van de oribitaal. In een p orbitaal passen altijd maar 8 elektronen. Of die nou in de L of in de O schil zit.
Maar in de L-schil passen in totaal 10 elektronen en in de O schil in totaal 50 omdat er in de O-schil meerdere orbitalen zijn.

Een buitenste schil bestaat dus eigenlijk niet. De buitenste standaard gebruikte schil verschilt bij elk atoom en dan hangt het er dus vanaf welk atoom het is.
Thecis
9 jaar geleden
erotisi
9 jaar geleden
Je schrijft dat in de p orbitaal 8 electronen zitten. Maar waarom schrijf je dan in je rijtjes toch telkens 6 electronen? Moeten die van de s meegeteld worden?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Duidelijk verhaal, bedankt!

Andere antwoorden (1)

In de buitenste schil kunnen maar 8 elektronen. Als er bijvoorbeeld 6 elektronen inzitten, heeft het atoom een lading -2. Als er 9 elektronen aanwezig zijn, heeft het atoom een lading van +1.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus het atoom kan meer elektronen bevatten in de buitenste schil alleen dan veranderd de lading dus als ik het goed begrijp?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik begrijp het antwoord ook niet. Er kunnen maximaal 8 elektronen in de buitenste schil en er kunnen er ook 9 zitten. Hoe kan dat nu?
Thecis
9 jaar geleden
Een min om meerdere redenen:
- Als er ipv 8 maar 6 elektronen in zitten, kan het atoom nooit opeens negatief geladen worden. Negatieve lading is een overschot aan atomen
- 9 elektronen geeft dus nooit een lading +1 in zo'n geval
- Inderdaad, als er maar 8 passen, waar zit nummer 9 dan?