Wat voor effect zou een overschot aan protonen of elektronen hebben op de expansie van het universum?

"Aangezien de elektromagnetische kracht vele malen sterker is dan de zwaartekracht, moet men concluderen dat het aantal protonen in het universum gelijk is aan het aantal elektronen. Was dat niet het geval, dan zou de nettoafstoting door het overschot aan positieve of negatieve lading (afhankelijk of protonen of elektronen zouden domineren) een merkbaar effect hebben op de expansie van het universum en op alle materie onder de invloed van zwaartekracht (planeten, sterren, en dergelijke)"

Wat wordt bedoeld met een effect op de expansie? Gaat die sneller of korter of krommer boller vlakker of.....?

erotisi
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Protonen stoten elkaar af. Ook elektronen stoten elkaar af. Net zoals gelijke polen van magneten elkaar afstoten.

Een wolk van protonen (of van elektronen) zou uit elkaar willen vallen omdat de onderlinge deeltjes elkaar afstoten. De zwaartekracht wil ze naar elkaar toe trekken maar omdat de elektromagnetische kracht vele malen sterker is dan de zwaartekracht zal de zwaartekracht het verliezen.

Wanneer het nu niet om een wolk gaat, maar om een heel heelal met een overschot dan komt het neer op een scenario dat het hele heelal gevuld is met deeltjes die geen neutraliserende tegenhanger hebben. Die deeltjes willen maar één ding: weg van elkaar ! En dat gaat ze lukken, want de zwaartekracht is te zwak om ze tegen te houden.

De deeltjes vliegen dus in noodgang alle kanten uit en de materie verspreid zich veel sneller dan in ons heelal, waar de zwaartekracht de overheersende factor is.

"Alle kanten" houdt dus in dat de expansie grofweg bolvormig zal zijn.

Toegevoegd na 18 minuten:
"...waar de zwaartekracht de overheersende factor is."

Hierbij negeer ik voor het gemak even de invloed van de werkelijk overheersende factor in ons heelal: donkere energie !

Deze invloed zal in beide heelallen gelijk zijn.
Ozewiezewozewiezewallakristallix