Dat een muntje van 5cent 'vies' is komt voornamelijk door de koperoxide. Koper reageert met zuurstof (O) en slaat neer als Cu2O.
Citroensap is (een)zuur, en koperoxide lost op in (een)zuur, hoe zuurder de oplossing hoe sneller de oxide oplost. Voila een nieuw muntje!
De chemische reactie is iets als: 2HCl + Cu2O => H2O + 2CuCl
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het oppervlaktelaagje van een muntje is gecorrodeerd, geroest dus eigenlijk, maar je spreekt alleen bij ijzer van roesten, anders is het corroderen. omdat het zuur van de citroen het bovenste laagje van het muntje afhaalt, omdat het daarmee reageert, komt er een schoon laagje tevoorschijn.
Doe dit nooit met zeldzame oude munten, want die zijn dan ineens veel minder waard, wegens die aantasting van het zuur
anneliez