Loopt een knoopcelbatterij snel leeg als je deze aan beide kanten tegelijk beetpakt?

Zo ja: waarom? Bij een normale batterij is dat toch ook niet zo? Of is 't daar ook zo, maar dan minder?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
11.4K

Het beste antwoord

"Depending on the person, the resistance of dry skin is usually between 1,000-100,000 Ohms."
Bron: https://van.physics.illinois.edu/qa/listing.php?id=6793

Knoopcel CR 2032 Lithium 225 mAh 3 V
Bron: https://www.conrad.nl/nl/renata-knoopcel-cr-2032-lithium-225-mah-3-v-1-stuks-612928.html

Laten we dus even van de ongunstige situatie uit gaan en een huidweerstand van 1000 Ohm aanhouden.

Dan gaat er een stroom lopen van 3 V / 1000 Ohm = 3 mA

Met een energie voorraad van 225 mAh kan een knoopcel dat 225 mAh / 3 mA = 75 uur volhouden.

Maar dit is in de ongunstigste situatie. Bij veel mensen is de huidweestand gemiddeld hoger dan de 1000 Ohm in de berekening hierboven. Elke factor dat deze weerstand hoger is, is recht evenredig met de tijd dat de knoopcel het volhoud.

Is de huidweerstand dus 10x hoger dan kan de knoopcel het ook 10x langer (= 750 uur) volhouden.

Het antwoord op je vraag is dus: de knoopcel loopt uiteindelijk leeg, maar "snel" wil ik het niet noemen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank; het antwoord van Escape was trouwens ook nuttig.

Andere antwoorden (1)

Nee. Je kunt het knoopscelletje maanden tussen je vingers houden en dan is ie nog steeds niet leeg. Soms bijv. bij horloges wordt afgeraden om het celletje met de vingers aan te raken. Dat heeft een heel andere reden: door het vet van de huid kan er een laagje op het metaal komen dat minder goed contact maakt.
escape