Bestaat er zoiets als zichtsnelheid?

Je hebt lichtsnelheid, geluidsnelheid, et. Maar is er ook een snelheid van je zicht? Dat je bijvoorbeeld dingen later ziet dan dat ze werkelijk gebeuren (ookal is het maar 1miljoenste van een seconde ofzo)?

Toegevoegd na 16 minuten:
En dan bedoel ik meer het proces in je brein van een lichtstraal die wordt omgezet in een beeld...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat wel bestaat is dat in een film steeds een snel beeld ( frame ) voorbij komt zo snel dat wij het niet bewust zien ( een duif zou het wel zien ) men zegt ? Dat je zo wel trek krijgt in Coca-Cola als dat opdat beeldje zou staan . Maar ? Dus iets kan zo snel voorbij komen dat je het niet ziet ? Maar het is eerder als je iets ziet zonder referentie ( dus zonder context ) je het gewoon niet (bewust ) ziet . Ideaal voor goochelaars .:)

Antwoorden (2)

Je ziet pas iets wanneer een opgevangen beeld in electrische signalen is omgezet en via de oogzenuw naar de hersenen is geleid. Daar worden we ons pas bewust van wat we zien. Het omzetten van het beeld en de geleiding naar de hersenen gebeurt in een fractie van een seconde (prikkels worden met een snelheid van 70 tot 120 meter per seconde door zenuwen geleid) maar toch is op deze manier sprake van een vertraging die jij omschrijft als zichtsnelheid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En nadat het signaal via de oogzenuw naar de hersenen is gestuurd, moeten de hersenen daar ook nog iets zinnigs van weten te maken. Dat kan ook even duren. Je merkt dat vooral als je je in een donkere ruimte probeert te oriënteren: aan het signaal en de geleiding daarvan verandert niets, maar kan het soms secondenlang duren voor je gewend bent aan die donkere omgeving en je datgene wát je ziet, kunt plaatsen. Al zit daar natuurlijk ook nog een stukje fysieke aanpassing van je ogen bij, met name door het aanpassen van de pupilgrootte. Voor zover mij bekend gaat dat echter veel sneller dan de invulling die je hersenen geven aan dat wat je ziet. Een ander voorbeeld zie je bij patiënten met NAH (niet-aangeboren hersenletsel). Na een CVA kan bijvoorbeeld hemianopsie ontstaan. Bij deze patiënten is één zijde van het gezichtsveld uitgevallen, terwijl er helemaal niets aan de hand is met het oog of de oogzenuw. Dit is dus, voor alle duidelijkheid, totaal iets anders dan het blind zijn aan één oog: bij hemianopsie is het zichtveld van beide ogen gedeeltelijk aangetast, terwijl bij blindheid aan één oog het ziende oog een intact gezichtsveld heeft. Ik ervaar trouwens wel eens bij grote vermoeidheid of als bijwerking van bepaalde medicatie dat de verwerkingssnelheid van mijn zicht duidelijk trager verloopt. Als ik dan mijn hoofd naar links draai, zie ik voor mijn idee een fractie van een seconde later het beeld naar rechts verschuiven. Een vreemde, maar bijzonder interessante ervaring.
Zichtsnelheid is hetzelfde als lichtsnelheid. Als het licht bij je ogen binnen komt, kan je het zien.

Echter hebben de hersenen wel degelijk een bepaalde tijd nodig om dingen te verwerken. Dit kost ongeveer 80 ms (gemiddeld).
In die zin leven we dus eigenlijk altijd in het verleden. De tijd is verwaarloosbaar voor het dagelijks leven, maar bij hoge snelheden, wordt dit behoorlijk cruciaal.

Stel dat we 1 km ver kunnen zien. Als we daar die 80 ms over doen, zijn we al bij hetgeen wat we niet hebben kunnen zien door de verwerkingssnelheid van de hersenen.
1 km / 80 ms = 12,5 km/s = 45.000 km/h
Met een zicht van 1 km is een snelheid boven de 45000 km/h niet meer te doen zonder machines die
- of kunnen voorspellen wat er aan komt
- of een langer zicht hebben
- of een hogere verwerkingssnelheid

Dit is ook de reden dat sommige mensen al zeggen dat de mens niet op de snelweg thuis hoort omdat de snelheden te hoog zijn. De 80 ms is alleen maar voor de verwerking. De reactiesnelheid ligt hoger (want na het verwerken, moet het begrepen worden, spieren in werking worden gezet, vervelende situatie vermeden worden).

Maar om terug te komen om je vraag.
Zichtsnelheid in de zin van verwerkingssnelheid van de hersenen is hetzelfde als de snelheid van het licht, maar met een 80 ms vertraging.
Thecis