In hoeverre kunnen objecten elkaars zwaartekracht beinvloeden?

Normaal gesproken kun je door een mooie formule de zwaartekracht van een object/planeet uitrekenen. De objecten draaien daarbij om een gemeenschappelijk draaipunt (brandpunt). Maar de zwaartekracht uitgedrukt in een kromming van de ruimtetijd beïnvloedt die ook niet de 'krachten' van een ander object. De kromming van de ruimtetijd door bijv. de zon kan door de nabij gelegen aarde toch niet ongedaan worden gemaakt en moet dan toch ook de 'zwaartekracht' van de aarde beïnvloeden??
Maw als de zon er niet zou zijn verandert de zwaartekracht/kromming ruimtetijd van de aarde dan?

erotisi
9 jaar geleden
1K
Reddie
9 jaar geleden
Objecten beinvloeden elkaars zwaartekracht niet.
Elk object veroorzaakt zijn eigen zwaartekrachtveld.
De zwaartekrachten van verschllende objecten kun je wel bij elkaar optellen.

Het beste antwoord

Objecten beinvloeden elkaar. Een object van een bepaalde massa creeert een gekromde ruimte/tijd om zich heen. Als daar een ander object doorheen beweegt dan verstoort dat deze de gekromde ruimte/tijd met zijn eigen kromming. Zo verstoren de objecten in ons zonnestelsel de ruimte/tijd van elkaar.

De verstoring van een object als bijvoorbeeld pluto is echter hier bij aarde verwaarloosbaar (tenzij je om een of andere reden heel nauwkeurige berekeningen naar de verre toekomst moet maken).

Maar men beinvloed elkaars zwaartekracht niet. Deze wordt geschreven als F = m * g waarbij m de massa is en g de valsversnelling op de oppervlakte van het object. En de valversnelling g is weer te schrijven als g = G * m / r^2. Hierin is G de gravitatieconstante, m de massa en r de straal van het object.

Bovenstaande formules maken duidelijk dat de zwaartekracht door de massa en de grootte van een object bepaald worden en dat andere objecten daar geen invloed op hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
erotisi
9 jaar geleden
Zou je wel een onderscheid kunnen maken door te spreken over zwaartekracht op de aarde en een zwaartekracht van de aarde? Dus stel de aarde verwijdert zich van de zon wordt de zwaartekracht op de aarde wel verkleint maar niet de zwaartekracht van de aarde?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat zou je kunnen doen, maar wat wil je daarmee bereiken?
erotisi
9 jaar geleden
Nou, zo zou je een duidelijkere indruk kunnen krijgen van wat precies de valversnelling is door/op de aarde. Want stel de zon is er niet of de aarde verwijdert zich van de zon en/of maan dan zou blijken dat de valversnelling ook verandert terwijl er door de formule wordt veronderstelt dat deze alleen afhankelijk is van de massa van de aarde. Als de zwaartekracht op aarde beïnvloedt wordt door de zon zal de valversnelling niet de gebruikelijke +/- 9,80m/s zijn, maar zal deze hoger of lager zijn.
De vraag is dus eigenlijk of de berekende valversnelling (door alleen de M van aarde) hetzelfde is als de gemeten valversnelling (die beïnvloedt wordt andere objecten)?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De valversnelling van de aarde is zoals hij is. Alle andere invloeden kun je negeren omat die te klein zijn. Dat is ook de manier om het te doen want anders kom je nooit tot een resultaat.

Andere antwoorden (1)

Ja, allicht. De zon zorgt (naast de maan) voor getijdebewegingen op aarde. Als de zon er niet zou zijn zouden die getijdebewegingen er niet zijn.
Het maakt niet uit of je het zwaartekracht noemt of kromming van de ruimte, maar je moet ze niet allebei gebruiken.
Reddie