Als een foton wordt geabsorbeerd door een atoom/molecuul en deze wordt met dezelfde frequentie weer geemiteerd is er dan reflectie of fluoriscentie?

Dus stel dat een lichtzonnestraal op de aarde komt, dan kan deze weer worden uitgestraald als warmtestraling. Maar kan een lichtzonnestraal ook geabsorbeerd worden en weer met dezelfde golflengte worden geëmitteerd. Zo ja is dat dan reflectie of toch fluorescentie of kan dat gewoon niet?

erotisi
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat is dan fluorescentie. Dat weer uitzenden gebeurt in een willekeurige richting.
Reflectie of terugkaatsing gebeurt met hoek van inval is hoek van terugkaatsing.
Daarbij wordt het foton niet geabsorbeerd, maar is er een elektron dat resoneert met het foton, waarbij het wordt teruggekaatst.
Vergelijkbaar met een golf in het water die wordt teruggekaatst aan een obstakel.
Reddie
9 jaar geleden
erotisi
9 jaar geleden
As ik op Wikipedia kijk blijkt bij fluorescentie de uitgezonden golf van lagere energie te zijn. Is het misschien een sporadische gebeurtenis dat een zelfde golf wordt uitgezonden?
Thecis
9 jaar geleden
Bij Fluoresecntie sla je een elektron aan, deze valt in energie ietsjes terug en vervolgens wordt er dus een foton met iets lagere energie uitgezonden. Bij het aanslaan en dat deze direct terug valt, is een vorm van licht uitzenden en komt in die zin overeen met reflectie wat betreft golflengte. Alle andere aspecten komen overeen met fluorescentie. Wat je beschrijft is een theoretisch geval en dit zal in de praktijk eigenljik niet op die manier voorkomen.
erotisi
9 jaar geleden
Als bij een normale fluorescentie een lagere golflengte wordt uitgezonden wordt dan de overige energie van die hogere energie foton dan omgezet in warmte? Zo ja hoe ziet de warmte er dan uit? is dat dan een beweging van de elektronen zonder dat dat leidt tot aangeslagenheid en uitzending of van een trilling (zonder emissie) van de atoomkern?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@Thecis
Als ik jouw reactie zie dan moet het antwoord op de vraag dus zijn: puur toeval !