Ondergaat elk soort straal een breking bij overgang naar ander materiaal?

Je hebt stralen van gamma tot radiostralen. Maar hebben die altijd bij elk soort overgang een breking al is die nog zo klein?
Als ik bijv. de lange golven van de internet modem of van de radio neem hebben die dan ook een breking als ze door beton gaan bijvoorbeeld?
Of bestaan er echt stralen of materiaalsoorten waar helemaal geen breking van straling voorkomt zoals een neutrino ongehinderd rechtdoor gaat?

erotisi
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Alle elektromagnetische straling ondervindt een breking bij overgang naar een ander medium. Die breking is namelijk het gevolg van een verandering van voortplantingssnelheid.
Neutrino's zijn geen elektromagnetische straling, maar deeltjes. Die kun je daar dus niet mee vergelijken.
Reddie
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als aanvulling. De breking ontstaat uitsluitend als de voortplantings snelheid in de 2 media verschillend is.