Kun je in zijn algemeenheid iets zeggen of een covalente binding sterker is dan een ionaire binding of vice versa?

Als je (brandend) natrium blust met water, blijkt dat niet echt goed te werken. Niet doordat water door hitte wordt gedissocieerd in waterstof en zuurstof maar doordat natrium met zuurstof een sterker molecuul vormt dan waterstof met zuurstof. Nu vermoed ik dat de eerste binding een ionaire binding is e de tweede een (polair) covalente binding is.
Die reactie blijkt dus redelijk spontaan te verlopen. Dus dacht ik dat een ionaire binding sterker is dan een covalente binding. Maar is dat ook zo of moet je er niet zo over denken?

erotisi
9 jaar geleden

Het beste antwoord

De ionische bindingen worden over het algemeen als sterker gezien. Dit omdat er (kort door de bocht gezegd) er behalve het delen van elektronenparen ook de elektrische aantrekkingskracht is.

Je komt dus op het goede uit, maar ik vind zelf dat je het verkeerd beredeneert.
Natrium heeft een overschot aan elektronen (gevulde elektronenschil + 1 elektron, ofwel edelgasconfiguratie +1 elektron).

Dit extra elektron zit in de buitenste schil en wordt niet goed door natrium vast gehouden. Dit elektron zit "zo los" dat het door een molekuul als water (wat een polair molecuul is) het al kan afnemen. Dit is het begin van de reactie.
En dan moet je verder redeneren wat er gaat gebeuren.
* H20- is niet stabiel. Natrium neemt het elektron niet terug dus water moet iets gaan doen
* Er wordt het stabiele OH- gevormd in water.
* Alle aanwezige stoffen zullen in een zo laag mogelijk energetische toestand gaan zitten. Daarom verloopt deze reactie spontaan als natrium met water in aanraking komt. Het is absoluut een exotherme reactie en zelfs erg gevaarlijk.

De atomen die onder natrium staan, hebben hetzelfde reactieve character met water. Alleen wat heftiger (natrium is de meest lieve).
Zie het item van Brainiac die dit getest hebben, waarbij bij Cesium de badkuip door midden gaat (de laatste, Francium mogen ze niet testen omdat er a) zo weinig van is en b) omdat dit meer dan levensgevaarlijk is).
https://www.youtube.com/watch?v=m55kgyApYrY
Thecis
9 jaar geleden
erotisi
9 jaar geleden
Leuke experimenten! Maar waarom komt bij de chemische reactie van natrium en de andere alkalimetalen met zuurstof (OH) geen licht vrij. Of zou dat met Frankium wel gebeuren.
Heb ik het goed dat er bij die experimenten geen sprake is van verbranding omdat er geen licht wordt gevormd?
Thecis
9 jaar geleden
In principe is verbranding een reactie met zuurstof. Ofwel een oxidatiereactie.
Dus in die zin heb je geen verbranding omdat er geen reactie is met zuurstof (02). In dit geval gaat het om de omzetting van Na (of K, etc) naar Na+ (K+, etc). Dit is een redox reactie, zij het een erg heftige. Bij een batterij gebeurd hetzelfde (ook een redoxreactie, maar dan heel gecontroleerd. Het verchromen van metalen gebeurt op eenzelfde manier, net zoals het maken van aluminium uit aluminiumerts). Bij deze reacties komt een heleboel energie vrij. En daar komt zeker ook licht bij vrij, maar dit is meestal niet goed te zien. Als je zelf natrium voorzichtig op water legt, begint het blokje Na te sjeesen over het water en kan je licht zien vrij komen. Maar dan moet het wel goed donker zijn. Het is niet zoals bij dynamiet of buskruit dat er vuur (en dus licht) bij vrijkomt. Waarom bij dynamiet en buskruit wel? Omdat dat wel een verbrandingsreactie is (oftewel een reactie met zuurstof). Daarom is nitroglycerine (mede) ook zo instabiel. In het molekuul is voldoende zuurstof aanwezig om geen zuurstof meer uit de omgeving nodig te hebben om te kunnen ontbranden. Maar zoals gezegd is de reactie van Natrium en water geen verbranding, maar een redoxreactie (herkenbaar aan de ladingen die veranderen, Na wordt Na+, bij verbranding verandert de rangschikking van de atomen / molekulen, maar niet de ladingen).