Wat zijn de beste materialen voor elektroden om te gebruiken voor, bijvoorbeeld, een fruitbatterij?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De tabel met standaard electrode potentiaal.
Het verschil in potentiaal tussen 2 materialen is de spanning die je krijgt als je die gebruikt als electrode. Echter, niet elk materiaal uit die tabel zal even goed werken in fruit.Sommigen zullen zelfs helemaal niet werken in een fruit batterij. http://en.wikipedia.org/wiki/Standard_electrode_potential_%28data_page%29

Het beste antwoord

Dit heb je nodig:
-Een koperen plaatje
-Een zinken plaatje
-Een klein lampje van 1,5 volt (fietslampjes werken goed!)
-Kleine lamphouder met fitting (dat is het gat waar je de lamp in schroeft)
-Twee stukken koperdraad van elk 20 centimeter
-Vier paperclips of kleine klemmetjes (krokodillenklemmetjes zijn perfect, vraag ernaar bij de kluswinkel)
-Een appel of citroen.
-Schroevendraaier

Dit moet je doen:
1. Druk een koperen plaatje in de appel.
2. Aan de andere kant van de appel druk je het plaatje van zink.
3. Maak het uiteinde van een stuk koperdraad vast aan het zinken plaatje. Gebruik de paperclips om het draadje vast te zetten, andere klemmetjes mogen ook.
4. Het andere uiteinde van de draad maak je vast aan de lamphouder of de fitting.
5. Het tweede stuk koperdraad maak je vast aan het koperen plaatje.
Erna55
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar waarom gebruikt de grote meerderheid juist zink en koper als materiaal? en waarom geen ander metaal? En op welke eigenschappen let je dan?
Erna55
9 jaar geleden
Een beetje fysica : De "citroenbatterij" is een voltaïsche batterij, die chemische energie omzet in electrische energie.
de zink en het koperen zijn electroden. Het sap van de citroen is een elektrolyt dat een verbinding vormt tussen beide electroden. Electriciteit is een stroom van kleine deeltjes genaamd electronen. Bepaalde materialen, conductoren of geleiders, laten door electronen door hen vloeien. De electrische stroom vloeit van het zink (de min-electrode) naar het koper (plus-electrode).

Het zuur in de citroen reageert verschillend op beide metalen. Het koper is positief geladen, terwijl het zink negatief geladen is. Deze lading wordt electriciteit als het circuit gesloten wordt, met andere woorden als het lampje aangesloten wordt. De metaalatomen van de metaalstaven (elektrodes) hebben de eigenschap om op te lossen in de vloeistof (elektrolyt) waarbij er positief geladen metaalionen in het elektrolyt gaan en de negatief geladen elektronen achterblijven op de elektrode. Er zal hierdoor een potentiaalverschil ontstaan tussen elektrode en het elektrolyt. De oplossingsdrang van een metaal is groter naarmate het metaal onedeler is. Omdat zink onedeler is dan koper zal de zinkstaaf sneller zijn elektronen afgeven en dus een groter negatief potentiaal hebben dan de koperstaaf. Door een elektrische verbinding aan te brengen tussen de zink- en de koperstaaf zullen de elektronen van de meer negatief geladen zink-elektrode naar de minder negatief koper-elektrode gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is het niet handiger om de bron erbij te zetten
http://www.artikeltjes.com/artikeltjes/1174/1/Electriciteit-maken-met-een-citroen/Page1.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Galvanisch_element
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De reactie van u eronder geeft veel nuttige uitleg, helaas is mijn vraag nog niet beantwoord, maar ik zal zelf verder zoeken voor het antwoord

Andere antwoorden (2)

een citroen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klein misverstand, ik bedoelde het materiaal van de elektrode zelf
Zink en Koper kun je als beste gebruiken.(en dan inderdaad in een citroen prikken)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik had al zoiets in gedachten, maar dan de vraag: Waarom?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja dat vroeg je niet... :-) Maar omdat je het weten wilt:
Zink atomen lossen makkelijk op in zurige oplossingen(elektrolyt) zoals die van een citroen als geladen ionen(Zn2+) daarbij 2 negatief geladen elektronen achterlatend(Zn → Zn2+ + 2e−). Deze reactie heet oxidatie. Twee positieve waterstof ionen van het elektrolyt samen met 2 ongeladen elektronen van de koper elektrode vormen samen een ongeladen waterstof molecuul(2H++ 2e− → H2) Deze reactie heet reductie. Elektronen van het koper om waterstof moleculen te maken geschiedt door deze elektrodes met een draadje te verbinden, indien je tussen het draadje een LED/Lampje monteert heb je een mooie zaklamp!