Wat is de maximaal haalbare afstand die (functionele) straling rechtstreeks/direct kan afleggen op aarde?

Als je bijv. een drone koopt zal deze maar enkele kilometers kunnen afleggen voordat de verbinding verbroken is. Waarschijnlijk kunnen militaire drones verder reiken, maar ik weet niet of dat via bijv. sattelietbesturing gaat, en dus veel indirecter gaat.

Evenzo kunnen radiogolven via de ionosfeer hele afstanden afleggen, maar zou dat in principe ook mogelijk zijn voor drones?

Omdat ik ervan uit ga dat communicatiestralingen via satellieten onbeperkt kunnen gaan, beperk ik mijn vraag tot communicatiestraling via de natuurlijke weg (bijv. via de ionosfeer). Als dat niet zo is verneem ik dat natuurlijk graag.

En dan is mijn vraag dus hoe ver dat radiosignalen of dronessignalen of wat anders kunnen reiken? Kunnen zij bijv. net zo ver reiken tot aan de andere kant van de wereld of zelfs de aarde rond?
Hierbij stel ik voorop dat het niet per se reeds gerealiseerd is, maar misschien in de toekomst mogelijk moet kunnen zijn.

Misschien overbodig om nog te zeggen maar communicatie met satellieten en sondes etc buiten de aardatmosfeer reken ik niet mee.

erotisi
9 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Als de lange golf radio "straling" mee telt, dan is het haalbaar om de andere kant van de wereld te halen. De wereldradiozenders maken gebruik van de lange radiogolf en deze kan als ze maar krachtig genoeg zijn de hele aarde rond reizen.
Er is ook nog de "ruimtegolf". Ik verwijs naar de bronnen voor nadere uitleg.
Dus je komt de radiogolven een hele eind. En met steun zenders die het signaal oppakken en herhalen.
Dus in theorie de hele wereld is bereikbaar met radiogolven.

Toegevoegd na 24 minuten:
Maar de vraag is rechtstreeks. En licht en andere straling is zowel een golf als een deeltje. Een golf kan van richting veranderen en een deeltje niet. Maar omdat straling is beide is de antwoord lastig. Zie straling als een stroom deeltjes, dan kan is de grens de horizon. Aarde is een bol. Dus als je verder dan horizon wil komen dan moet je gebruik maken van de golf eigenschappen van straling.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Radiosignalen zoals besturing van consumenten drones is 'line of sight' gezien de kromme van de aarde kun je een drone niet rond de aarde blijven besturen. Militaire drones worden bestuurd via satelliet communicatie. Ook radiosignalen afkomstig van satellieten zijn niet onbeperkt, want denk maar aan de televisie satellieten, die zijn ook niet overal te ontvangen. Via satellieten kun je wel een 'hand-off' doen via een grondstation weer naar een andere uplink en zo een paar keer 'bouncen' maar zelfs dat is niet onbeperkt mogelijk...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Electromagnetische straling gaat in principe recht uit. Hoe korter de golflengte hoe moeilijker straling ergens doorheen kan. Bij de gangbare besturingen voor drones mag je uitgaan dat de straling alleen rechtuit gaat en niet door massieve objecten heen komt.Vzv er ook geen wifi straling doorheen komt tenminste.

In theorie betekent dat dat eenm drone oneindig ver weg bestuurd kan worden mits in direct zicht. Denk daarbij aan besturen van een drone op 1 van de andere planeten van ons zonnestelsel als je die planeet vanaf aarde in zicht hebt en de drone zich bevind op de richting aarde gekeerde zijde van die planeet. Wat dan een grote rol gaat spelen is of je zender wel sterk genoeg (en gericht genoeg) kan zenden om bij die drone nog voldoende sterk ontvangen te worden. Per slot neemt de signaalsterkte van de zender af met het kwadraat van de afstand.

Op aarde zelf kan je derhalve vanaf een hoog punt de drone veel verder weg nog besturen dan als je op de grond staat en je zender dus sterk genoeg zend. Feitelijk is de grens de horizon...zolang de drone boven de zichtbare horizon is kan je (sterke) zender hem bereiken.
De speelgoed drones echter hebben een zwakke zender, bereik tot iets van 500 meter maximaal (mijn modelbouw zender, voor rc vliegtuigen, komt ongeveer zover boven open terrein). Daarbuiten wordt het stuursignaal te zwak.
Een zender/ontvanger van een mobiele telefoon heeft al een groter bereik....ga je die techniek voor besturing gebruiken dan kan je vanwege het mobiele netwerk overal je drone heen sturen waar het mobiele netwerk dekking heeft.