Wat maakt zeldzame aardmetalen nou zo zeldzaam?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedoel je: Waarom is er niet meer van de zeldzame aardmetalen? Waarom is er veel ijzer, maar weinig platina? Zeg maar wat.
Erna55
9 jaar geleden
Groep van 17 metalen in het periodiek systeem der elementen, die v.n.l. tot de Lanthaniden behoren. Synoniemen van zeldzame aardmetalen zijn: Zeldzame Aarden, Rare Earth Elements (REE) Het betreft 17 elementen met de symbolen: Sc, Y, La, Ce, Pr, Nd, Pm, Sm, Eu, Gd, Tb, Dy, Ho, Er, Tm, Yb, en Lu. De zeldzame aardmetalen zijn bijna allemaal in de 19e eeuw ontdekt. Ze komen niet als vrije elementen in de natuur voor, ze oxideren erg gemakkelijk door de zuurstof in de lucht of verbinden zich met andere stoffen.

Het beste antwoord

Niet, ze zijn niet zeldzaam. De metalen die wel echt zeldzaam zijn (zoals goud) zijn dat omdat de vorming (tijdens het ontstaan van planeten) alleen plaatsvond bij hele bijzondere omstandigheden. Enorm krachtige explosies waarbij zware atomen konden vormen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wiki:

Tegenwoordig is echter bekend dat de meeste zeldzame aarden allesbehalve zeldzaam zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Erna55
9 jaar geleden
Plus, " zeldzame aardmetalen" is een naam.

Andere antwoorden (5)

Dat ze erg schaars zijn op onze aardbol of zeer moeilijk verkrijgbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ze zijn nauwelijks te vinden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De naam is een vertaling van het Franse terre, dat vroeger echter ook 'oxide' kon betekenen. Omdat men in het begin van de 19e eeuw aannam dat deze elementen relatief zeldzaam waren ontstond de naam 'zeldzame aarden'.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zeldzame_aarde
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Edelmetalen zijn zo zeldzaam omdat ze zijn gevormd tijdens een supernova van grote sterren. Een supernova is een extreem krachtige implosie van een ster. Een ster maakt verschillende elementen aan tijdens zijn lange bestaan, maar edelmetalen worden alleen aangemaakt gedurende de laatste stuiptrekkingen van de ster terwijl hij implodeert.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het maakt ze zeldzaam omdat het lastig te delven is. In volume is het gedolven goud sinds mensenheugenis net zoveel als het Washington Monument in volume is. En dat is een schijntje(duizendsten van een promille) met wat nog in de aarde verborgen ligt(in de oceanen vooral) Goud zou niet zo zeldzaam zijn als de totale voorraad goud net zo makkelijk te delven was als ijzererts.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zou er ook in gehele hoeveelheid, niet veel meer ijzer(ersts) als goud zijn? Of is het echt bekend dat goud veel meer weggestopt zit en ijzer meer aan de "oppervlakte" ligt. Dat we maar een bepaald gedeelte praktisch kunnen bereiken snap ik maar dat zal voor ijzer toch ook gelden? Als we opeens overal zouden kunnen delven, zou de relatieve zeldzaamheid van goud ten opzichte van ijzer dan wegvallen (of op zijn minst verminderen)? Overigens gaat de vraag niet over goud maar over zeldzame aardmetalen, welke dus niet zo zeldzaam gebleken zijn. Goud is zeldzamer dan zeldzame aardmetalen zijn bijvoorbeeld.