Hoe kan het dat elektrische stroom van de pluspool naar de minpool gaat als er bij de pluspool de negatieve lading verder uit elkaar is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.9K

Antwoorden (4)

De elektrische stroom gaat van + naar - , maar de elektronen stromen van - naar +.
jc54
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Leuke uitleg maar de vraagsteller vraagt hoe het kan? Niet dat het zo is...
erotisi
9 jaar geleden
Misschien is de volgende uitleg ook nog interessant: "Traditioneel wordt elektrische stroom uitgedrukt als de verplaatsing van positieve lading. Nu het bekend is dat elektrische stroom doorgaans wordt veroorzaakt door elektronen die zich in tegengestelde richting verplaatsen, heeft men het elektron per definitie een negatieve lading toegekend. De oude definitie van stroomrichting blijft daarom van kracht." http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrische_stroom
Hoe wij dachten dat het was en hoe het nog vaak geïnterpreteerd wordt; van + --> - (conventionele stroomzin)

Hoe het in de realiteit is; van - --> + (werkelijke stroomzin)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Correct. Electronen verplaatsen door metalen geleiders van min naar plus. Is vooral ook duidelijk bij de (oude) radio buizen waarbijd de kathode negatief geladen is en de anode positief
Wat ik in een ver verleden van mijn leraar elektronica op de MTS begreep: Ooit dacht men dat de stroom van plus naar min liep. Alle berekeningen, formules en dergelijke zijn daar vanuit gegaan.
Later kwam men erachter dat de échte stroom van - naar + gaat. Voor problemen zorgt dit echter niet omdat de verkeerde aanname al zo geïntegreerd was en alles daar zo op afgestemd dat alle elektrische schakelschema's en apparatuur gewoon werkte op de aanname.
Voor het gemak heeft men dit toen zo maar gelaten...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt volledig, alle wetten gingen er al vanuit dat de werkelijke stroom van + naar - ging zoals men ooit had 'gegokt'.
Voor alle duidelijkheid, elektrische stroom is de beweging van negatief geladen elektronen in een geleider, zoals koper.