Is het branden van een schijf een reactie?

Bij scheikunde kregen we deze vraag en moesten we antwoorden met endotherm (hier is energie voor nodig) exotherm (hier komt energie vrij) en geen reactie (dat kan dus een faseovergang zijn of een vorm verandering van een object)
zelf denk ik dat het geen reactie is maar ik twijfel hier sterk over.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik ga er vanuit dat je het branden van een CD bedoelt. Dit is een endotherm proces. Brandbare CD's bevatten een lichtgevoelige laag (meestal Phthalocyanine of Cyanine) die doorzichtig is. Door verhitting van de laag door de laser die gebruikt wordt voor het branden vindt een reactie in de laag plaats waardoor de laag op die plek ondoorzichtig wordt. De doorzichtige en ondoorzichtige plekken op de CD vormen de enen en nullen waaruit de data opgebouwd is.