'Cirkelen elektronen in de buitenste schillen van atomen sneller dan de binnenste?

De buitenste planeten van het zonnestelsel draaien langzamer dan de binnenste. Hoe dat komt weet ik niet. Maar als de maan verder van de aarde af komt te staan doordat de aarde langzamer gaat draaien gaat de maan sneller draaien hoe verder dat hij weg staat.
Ik weet niet zeker of er een vergelijking met een van deze twee andere cirkelbewegingen met die van elektronen kan worden gemaakt, maar hoe draaien de elektronen sneller in de buitenste of in de binnenste schil?

erotisi
9 jaar geleden
1.1K
Reddie
9 jaar geleden
Bestudeer middelbare school Mechanica.
Cryofiel
9 jaar geleden
Middelbareschoolmechanica verklaart de banen van de manen en de planeten. Voor het atoom is middelbareschoolmechanica niet geschikt: daarvoor is kwantummechanica nodig.
Reddie
9 jaar geleden
@Cryofiel , De eerste alinea klopt al voor geen meter.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een baan van een object in de ruimte is de perfecte balans tussen voorwaartse beweging en de aantrekkingskracht ofwel zwaartekracht. Omdat de aantrekkingskracht met toenemende afstand (kwadratisch) kleiner wordt neemt de bijbehorende snelheid van het object af met toenemende afstand.
erotisi
9 jaar geleden
@reddie
wat precies klopt er niet? Hoe moet het er wel staan?
Reddie
9 jaar geleden
Cirkelen elektronen in de buitenste schillen van atomen sneller dan de binnenste?
De buitenste planeten van het zonnestelsel draaien langzamer dan de binnenste.
Je veronderstelt in de vraag "draaien sneller".
Je veronderstelt in je toelichting "draaien langzamer".
De logica is zoek.
Reddie
9 jaar geleden
@Cryofiel , Mijn opmerking "De eerste alinea klopt al voor geen meter." was een aanwijzing dat de vraag niet klopte. Niet als kritiek op je reactie (als je dat mocht denken).
erotisi
9 jaar geleden
@reddie
Die logica ben ik juist aan zoeken als er die al is. Zo ja waar en wanneer?
Juist omdat er op macronivo bij de planeten de buitenste langzamer draaien was ik op zoek naar een overeenkomst of juist een verklarend verschil met betrekking tot electronen. Natuurlijk spelen daar andere krachten bij maar dat maakt nog niet alles duidelijk.
Maar ik begrijp je reactie wel. Maar het ene is inderdaad geen argument voor het andere. Wel zorgt het voor mij een ruim onderzoeksveld, misschien te ruim....
Reddie
9 jaar geleden
@erotisi , lees het antwoord van Cryofiel. Elektronen draaien niet om de kern. Er is geen verband met planeten.

Het beste antwoord

Deze vraag is niet te beantwoorden.

Je gaat namelijk uit van een atoomkern die je als een soort "harde bol" ziet (of als een verzameling protonen en neutronen, die je dan weer als "harde bollen" ziet). Om die atoomkern zou een elektron cirkelen, en dat elektron zou ook een "hard bolletje" zijn. Het elektron zou daarbij op elk moment op een bepaalde plek zijn en daar met een bepaalde snelheid bewegen, zodanig dat het elektron rond de atoomkern cirkelt.

Dat is de "klassieke blik", ofwel de blik van de klassieke natuurkunde. Die blik is onjuist. Het gaat hier om kwamtummechanische deeltjes die kwantummechanische eigenschappen hebben.

Zo heeft een elektron geen positie en geen snelheid. Er is slechts een kans dat je een elektron ergens aantreft, en er is een kans dat je een bepaalde impuls meet als je gaat kijken hoe snel het beweegt.

Het elektron is dus geen puntvormig of bolvormig deeltje dat een baan beschrijft.

We kunnen daarom ook niet spreken van "binnenste" en "buitenste" banen. Er bestaan namelijk geen banen. Het enige dat we kunnen zeggen is dat er elektronen zijn die een grotere kans hebben dat je ze, bij meting, dichterbij de kern aantreft, en elektronen die een grotere kans hebben dat je ze, bij meting, verder weg van de kern aantreft.

Toegevoegd na 2 minuten:

Eén van de redenen waarom een elektron geen baan rond de atoomkern kan beschrijven is dat het elektron dan continu van bewegingsrichting zou moeten veranderen, en (afhankelijk van de baan) ook van snelheid.

Een elektrisch geladen deeltje dat van snelheid of van richting verandert, zendt elektromagnetische straling uit. Dat kost energie.

Als het elektron dus rond de kern zou draaien, zou het energie uitstralen, en dus energie verliezen. Het elektron zou daardoor onvermijdelijk op de kern moeten storten.

Aan het feit dat dit niet gebeurt kunnen we al zien dat het elektron niet kan worden gezien als een deeltje dat rond de atoomkern draait.

Cryofiel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
QUOTE:
"Een elektrisch geladen deeltje dat van snelheid of van richting verandert, zendt elektromagnetische straling uit. Dat kost energie.
Als het elektron dus rond de kern zou draaien, zou het energie uitstralen, en dus energie verliezen. Het elektron zou daardoor onvermijdelijk op de kern moeten storten" VRAAG:
Waarom stort de maan dan niet op de aarde? Waarom is dat anders, waar zit het verschil?
Cryofiel
9 jaar geleden
De maan is niet elektrisch geladen. Daardoor zendt de maan geen elektromagnetische straling uit tijdens het ronddraaien rond de aarde.
Reddie
9 jaar geleden
Twee keer plus (is niet gelukt).
erotisi
9 jaar geleden
Maar als een elektron een grotere kans heeft om dicht bij de kern te zitten dan een verder gelegen electron dan moet uit die kansberekening toch ook een verschil te destilleren zijn naar een mogelijk langzamer of sneller impuls? Ik vind je toevoeging ook wel interessant. Maar impliceert dat niet dat de elektronen dan moeten stilstaan. Immers alles wat beweegt verandert van bewegingsrichting tenzij het om zijn as is. Zou het feit dat het elektron juist 'gekwantificeerd' is juist niet voorkómen dat het energie uitstraalt maar toch kan bewegen?
erotisi
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Ik ben erg blij met je antwoorden die vaak verhelderend zijn! Maar soms stel ik een wedervraag waar ik geen reactie meer op krijg. Ik weet dan niet waarom. Is dat omdat mijn reactie onzin of onduidelijk is? Of ben je in de veronderstelling dat alles wat relevant is al verteld is of omdat je het zelf ook niet weet? Of.... Nu heeft iedereen wel zijn eigen stijl op de site, wat ik ook niet zo erg vind. Maar bij deze toch een noot....