Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Antwoorden (2)

Dat is niet zo maar te zeggen. Of zand in olie zinkt is afhankelijk van de dikte en de dichtheid van het zand en van de olie. Er zijn allerlei verschillende typen zand(korrels) en allerlei verschillende soorten olie.
(Lees meer...)
9 jaar geleden
"Normaal" zand blijft drijven op olie:

https://answers.yahoo.com/question/index?qid=20080919075723AAkQ1nU
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
Ik lees in uw bron toch echt iets anders. Ik zou juist zeggen dat “normaal zand” om te beginnen in water zinkt. Olie is in het algemeen lichter dan water, dus in olie zinkt zand dan nog gemakkelijker. De specifieke massa van zand (het soortelijk gewicht) is al gauw drie keer zo groot als die van olie. Dus zand zakt dan zeker in olie. Wel zijn er heel verschillende soorten “zand” en ook verschillende soorten “olie”.
Daaruit volgt dat het antwoord op de in feite zeer brede vraag niet zo eenvoudig te geven is. De teerzanden in Canada worden bijvoorbeeld ook wel “oil sands” genoemd, maar dat is eerder een soort bitumen: een hele dikke vorm van ruwe olie waar het zand alleen met veel moeite uit verwijderd kan worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb het nog niet geprobeerd, maar ik zie het voor me: een paar korreltjes zand blijven er wel op liggen. Als je een schep zand neemt, zakt het er meteen in. Dit komt door de oppervlaktespanning.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding