Waar komt CO2 vandaan?

... en kan dat uitgelegd worden zonder moeilijke termen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
13.9K
cwvanson
2 jaar geleden
Volgens mij is CO2 gevormd bij het ontstaan van de aarde. Net zoals water. Alle antwoorden die nu op deze vraag gegeven worden gaan nog steeds niet uit van de oorsprong! De savanne- en bosbranden die verbranden brengen inderdaad CO2 in de atmosfeer maar hoe groeiden de savanne en bomen dan voordat er branden waren? De bomen en alle andere planten kunnen alleen maar groeien als er CO2 in de atmosfeer is. En dat is al heel lang geleden, miljarden jaren geleden. Echt, zonder CO2 kon en kan er geen leven zijn op deze planeet aarde. De vraag 'waar komt CO2 vandaan' kan dus alleen goed beantwoord worden als je heel ver teruggaat in de tijd.

Het beste antwoord

Koolstofdioxide ontstaat bij diverse natuurlijke processen, onder andere bij savanne- en bosbranden, uitstoot door vulkanen, verteringsprocessen in natte oerwouden en mangroven, en via CO2-uitwisseling met de zeeën en oceanen. De eenvoudigste manier om koolstofdioxide te produceren is echter de verbranding van koolstofhoudende stoffen, bijvoorbeeld houtskool en fossiele brandstoffen zoals aardolie en aardgas.
fremar
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Verbranding levert CO2 . Maar ook verbranding in het menselijk lichaam.

De mens produceert door zijn ademhaling aardig wat CO2 .

Een gemiddeld mens haalt volgens Steer en Impey ( wetenschappers van de universiteit van Bristol ). 24.000 keer per dag adem en stoot daarbij ongeveer 800 gram CO2 uit. Op jaarbasis is dat 290 kg koolstofdioxide, voor de gehele wereldbevolking van 6,5 miljard mensen gaat het 1,88 gigaton.

‘Wanneer iedereen één op de drie ademteugen zou overslaan, levert dat een gigantische besparing van 0,63 gigaton CO2 op,’ stellen de onderzoekers. ‘Dat heeft hetzelfde effect als het redden van zo’n 12 miljoen hectare bos.’

Toegevoegd na 17 uur:
De laatste zin is een sinische opmerking.

Toegevoegd na 17 uur:
De laatste zin is een sinische opmerking.
Erna55
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
‘Wanneer iedereen één op de drie ademteugen zou overslaan, levert dat een gigantische besparing van 0,63 gigaton CO2 op,’
En dat is natuurlijk fabuleuze onzin.
Onze stofwisseling loopt gewoon door, en als we minder ademhalen wordt er per ademtocht gewoon méér CO2 uitgeademd.
Erna55
9 jaar geleden
@Reddie.
Natuurlijk heb je helemaal gelijk.
Het was bedoeld als sarcasme. Omdat bij alle CO2 discussies de "natuurlijke" uitstoot, door gewoon te ademen, vergeten wordt.
Alle levende wezens zijn 'gemaakt' van organische stoffen. Kenmerk van organische stoffen is dat ze in elk geval koolstof en waterstof bevatten. Verbranden is hetzelfde als verbinden met zuurstof. Als je dus organische stoffen verbrandt verbinden de koolstofatomen zich met zuurstof en vormen zo CO2. Bij verbranden moet je dan niet alleen denken aan het in de brand steken van bossen of grasvelden. Alle levende wezens halen hun energie uit het inwendig verbranden (dus met zuurstof reageren) van organische stoffen. Daarbij ontstaat dus CO2 die als afvalproduct wordt uitgeademd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hangt er een beetje vanaf wat je bedoelt met die vraag. Waar komt welk CO2 vandaan?

Als het gaat om een flesje CO2 dat ik in m'n hand heb kan het antwoord zijn: die CO2 is uit de lucht gehaald. Vraag je natuurlijk weer waar die CO2 uit de lucht vandaan komt dan is het antwoord: voor het overgrote deel uit tal van verbrandingsreacties (zowel chemische als biologische).

Maar die CO2 in dat flesje in m'n hand hoeft niet per se uit de lucht gehaald zijn. Het kan ook zelf geproduceerd worden.

Dat kan chemisch: bijvoorbeeld door een (waterstof)carbonaathoudend zout te laten reageren met een zuur. Denk daarbij bijvoorbeeld aan bakpoeder.

Dat kan biologisch: bijvoorbeeld door de vergisting van suiker waarbij per mol glucose 2 mol CO2 en 2 mol ethanol ontstaat. Denk daarbij aan bakkersgist of aan de productie van schuimwijnen.