Wat is de pH van kunstmatige zoetstof?

Ik moet weten wat er met de pH van cola gebeurt als je er kunstmatige zoetstof bij toevoegt. Maar om dat te weten heb ik de pH van de kunstmatige zoetstof nodig. Die kan ik echter nergens vinden. Dus bij deze de vraag; wat is de pH van kunstmatige zoetstoffen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.1K
Cryofiel
9 jaar geleden
WELKE zoetstof?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat weet ik niet. De letterlijke vraag is als volgt: ,,Cola bevat een pH van 2,9 wat gebeurt er met de pH van cola wanneer je er kunstmatige zoetstof toevoegt? ''
Cryofiel
9 jaar geleden
Dat ligt aan de zoetstof en aan de hoeveelheid daarvan. Meer is er zo niet van te zeggen. Hooguit kun je GOKKEN dat een zoetstof minder zuur zal zijn dan cola, EN dat er geen chemische reacties zullen optreden tussen de cola en de zoetstof. In dat geval verdun je de cola met de zoetstof en zal de pH dus stijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja dat dacht ik ook. Maar wat ook in me opkwam; een zoetstof heeft toch niets met zuur of basisch te maken? Dus het ook zo zijn dat er niets met de pH gebeurd?
tinus1969
9 jaar geleden
@Mirella95; zo'n zoetstof kan best een zwak zuur of zwakke base zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij is het een strikvraag, kijk mijn antwoord.

Antwoorden (2)

De pH van de kunstmatige zoetstof is irrelevant. Ik zou als antwoord geven, dat cola een sterk gebufferde oplossing is, en dat het toevoegen van een kleine hoeveelheid van wat voor stof dan ook, daar geen invloed op heeft.
tinus1969
9 jaar geleden
De zuurconstante van aspartaam, de belangrijkste zuurstof in Cola Zero (pKa, niet te verwarren met de pH) is 4,5-6. Dat betekent dat aspartaam een zwakke zuur is, en dus zeer weinig invloed zal hebben op de pH.

Maar naar mijn idee heb je te maken met een strikvraag.

Zoetstoffen worden in zeer kleine hoeveelheden toegevoegd, dus alleen daardoor zal het effect op de pH zeer beperkt zijn.
Daarnaast zijn de meeste zoetstoffen redelijk neutraal (zoals b.v. aspartaam)
Maar het allerbelangrijkste cola is dat een zure oplossing is met een grote bufferkracht vanwege de citroen- en fosforzuur, en de opgeloste carbonaat (afkomstig van de prik) en dat betekent dat de pH (ergens tussen 2,5 en 3) zeer stabiel is en niet beïnvloed zal worden door de toevoeging van zoetstoffen.

Waarom zeg ik dan dat het een strikvraag is?
Door de toevoeging van zoetstof (of suiker) SMAAKT de cola minder zuur, terwijl de pH blijft vrijwel ongewijzigd.
Het omgekeerde effect krijgt je door de toevoeging van prik (CO2): hierdoor SMAAKT de cola minder zoet, en toch is de smaak (zowel de gewone als de light versie) écht mierzoet (6-8 klontjes suiker in een blik van 330 ml)

Dus ik zou als antwoord geven op de vraag ,,Cola bevat een pH van 2,9 wat gebeurt er met de pH van cola wanneer je er kunstmatige zoetstof toevoegt? ‘’:

"Het effect op de pH is verwaarloosbaar, maar hierdoor SMAAKT de cola minder zuur".

Toegevoegd na 4 minuten:
Sorry voor de rommelige grammatica. Ik had moeten schrijven:
"Maar het allerbelangrijkste is dat cola een zure oplossing is met een grote bufferkracht"

Toegevoegd na 3 dagen:
En uiteraard, aspartaam is een "zoetstof", niet een "zuurstof" zoals ik had geschreven.