Afhankelijk van wat welke stof je de molaire masse wil weten.

Ik geef je een voorbeeld:
- Als je in een bepaalde reactie de molaire massa nodig hebt van de watervrije CuSO4, die wit of licht groen van kleur is (b.v. als je dit als grondstof moet gebruiken en gaat afwegen), dan moet je de massa van alléén de molecuul van CuSO4 bepalen, en dat is dus 156 g/mol (even snel uit mijn hoofd berekend)

- Echter, de meest gebruikelijke vorm van kopersulfaat die je vindt is de volledig gehydrateerde zout, met z'n bekende felle blauwe kleur. Normaal gesproken zal je deze gebruiken in een reactie, en als je de nodige hoeveelheid aan het afwegen bent, dan moet je zeker rekening houden met het water die aan de CuSO4 molecuul aangehecht is. De molaire massa is dan:
CuSO4 (156 g/mol) + 5H2O (90 g/mol) = 246 g/mol

Dus het antwoord op je vraag is geen "ja" of "nee", maar je moet wel zeker weten naar welke stof wordt er gevraagd in de vraag waar je mee zit, en welke stof ga je gebruiken.
Normaal gesproken als je met een gehydrateerde stof te maken hebt, dan moet je de massa van het water toch meenemen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met gekristalliseerd kopersulfaat wordt ook wel de gehydrateerde vorm bedoeld, aangezien dit mooie kristallen zijn. Beter is om te praten over “kopersulfaat met kristalwater” of nog beter “kopersulfaatpenahydraat”. Dan is er geen verwarring.