Hoe kan mijn acculader meer laden dan de capaciteit van mijn accu?

Het plaatje is niet zo duidelijk maar mijn lader geeft aan 6245 milliampère geladen te hebben terwijl mijn accu 5 Ampère capaciteit heeft.
Wat is hier aan de hand?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
Reddie
9 jaar geleden
Je geeft de verkeerde eenheden.
Je accu kan 5000 mAh (milli Ampère uur) aan stroom leveren.
Bij 06245 zie ik op de foto géén eenheden, maar mogelijk zijn dat mAh die de lader heeft geleverd. Daarvan wordt altijd een hoeveelheid in warmte omgezet.
Dus daar is niets mis mee.

Het beste antwoord

1. De capaciteit van de accu is niet exact 5000 mAh.
2. Je kunt een accu 'overladen'. Dus doorgaan terwijl hij al vol is. Dit is niet goed voor hem. Misschien is er een beveiliging ingebouwd in de lader.
3. Of 20% verlies door warmteontwikkeling veel is (zie opmerking van Reddie), kan ik niet beoordelen.

Toegevoegd na 3 uur:
Het belangrijkste deel van verlies in de vorm van warmte wordt opgevangen doordat een hoger voltage wordt gebruikt om op te laden dan de accu afgeeft bij gebruik.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik kan me goed in jullie verklaringen vinden. De capaciteit is vast niet exact 5000 mAh. Er zal ook vast sprake van verlies zijn, nooit zo bij stil gestaan maar klinkt aannemelijk. Daarnaast vraag ik me af of een lader precies kan meten/weergeven hoeveel elektriciteit hij geladen heeft.
Het 'overladen' verwacht ik niet zo snel. Immers gaat het om een lipo accu en een lader die geschikt is voor lipo accu's. De acculader is uitgerust met een balanceerstekker om de spanning goed te krijgen voor de 4 lipocellen. Bedoel je met je toevoeging dat er warmte wordt gegenereerd omdat de lader een hogere spanning heeft dan de accu om een laadstroom te krijgen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De warmte wordt gegenereerd door de stroom in combinatie met de inwendige weerstand van het totaal van acculader en batterij. Dat de acculader een hogere spanning heeft dan de accu is nodig omdat er anders geen stroom zou gaan lopen. Tijdens het laden meet hij de tegenspanning om te weten hoe vol de accu is. In de gebruiksaanwijzing staat dat je die goed moet doorlezen en begrijpen voor je het apparaat in gebruik neemt. Ik vind 20% meer overigens wel veel. Misschien is de meting niet helemaal betrouwbaar of wordt de accu toch overladen.
Ik raad je aan de vraag bij de fabrikant te stellen. Zij hebben een goede customer service.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor je reactie TheoDeed!