Is de afmeting van het oppervlak van invloed bij het berekenen van wrijvingsweerstand?

Ik moet berekenen hoeveel kracht het kost om een houten pallet over een stalen oppervlak te verschuiven. De pallet heeft een massa van 1500 kg. Moet ik dan ook rekening houden met de oppervlakte waarop de contactvlakken elkaar raken om de wrijvingskracht, en dus de benodigde kracht om de pallet te verschuiven te berekenen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (1)

De grootte van het contactoppervlak is niet relevant en je hoeft daar dus geen rekening mee te houden. Waar wel rekening mee moet worden gehouden is de aard van de contactoppervlakten. Hoe ruwer hoe groter de wrijving. Daarvoor zijn er allerlei tabellen te vinden op het internet.

Dat de grootte geen invloed heeft is op zich wel vreemd maar is proefondervindelijk bewezen en wordt als volgt verklaard. Op microscopisch niveau is er weinig contact tussen de oppervlakten. Als je het oppervlak verkleind en de overige omstandigheden hetzelfde laat (zoals het gewicht van het voorwerp waar het om gaat) dan drukt dit met meer kracht op de ondergrond. Hierdoor neemt op microscopisch niveau het contactoppervlakte toe. Netto blijft het oppervlakte dan feitelijk gelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Plus.
"drukt dit met meer kracht" ... eigenlijk meer druk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je een link of een plek waarin deze stelling staat. Niet dat ik niet geloof, maar ik lees het graag na en graag ook meer over dit onderwerp.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Link toegevoegd