Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de nergie van kokend water op huidoppervlak?

Ik wil de energie in joule(e) berekenen van 1cm³ (1 mL) kokend water op een huidoppervlak van 1cm².

mijn beredenering is het volgende:
tijdens het contact van het water met de huid verwarmd de huid 75 graden.
(= 100 graden - 20 graden(kamertemperatuur) - 5 graden(afgekoeld na verloop van tijd = 75 graden)
de constante van water is 1 calorie of 4.19 Joule.
1mL water is ongeveer gelijk aan 1 gram(=0.001kg).

E = dt × m × c
E = 75 × 0.001 × 4.19
E = 0.31425 joule

Naar mijn idee is dit niet correct aangezien 5 joule de 'curable burn' word genoemd en ik denk dat je van 1ml kokend water een behoorlijke brandwond kunt oplopen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
753

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

De soortelijke warmte van water is niet 4,19 Joule maar 4186 Joule/kg*K.
Dus je hebt de eenheden niet juist.
E = dt × m × c
dt = 75 K
m = 0.001 kg
c = 4186 J/kg*K

Als je dat invult dan zie je dat de eenheden ook weer kloppen: Kelvin en kilogram kun je tegen elkaar wegstrepen en joule blijft over.

E = 75*0.001*4186 = 314 Joule.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is de energie die je uit het water haalt, dus als je het water afkoeld tot lichaamstemperatuur dan is de delta t ook kleiner. Namelijk 95-37=58. Als je dit water op precies 1cm² krijgt dan zal je dus ongeveer 314 Joule overgebracht worden naar die 1cm². Hoe snel dat dan gaat hangt van meer dingen af en dan wordt het wel wat ingewikkeld.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding