Wat is de nergie van kokend water op huidoppervlak?

Ik wil de energie in joule(e) berekenen van 1cm³ (1 mL) kokend water op een huidoppervlak van 1cm².

mijn beredenering is het volgende:
tijdens het contact van het water met de huid verwarmd de huid 75 graden.
(= 100 graden - 20 graden(kamertemperatuur) - 5 graden(afgekoeld na verloop van tijd = 75 graden)
de constante van water is 1 calorie of 4.19 Joule.
1mL water is ongeveer gelijk aan 1 gram(=0.001kg).

E = dt × m × c
E = 75 × 0.001 × 4.19
E = 0.31425 joule

Naar mijn idee is dit niet correct aangezien 5 joule de 'curable burn' word genoemd en ik denk dat je van 1ml kokend water een behoorlijke brandwond kunt oplopen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

De soortelijke warmte van water is niet 4,19 Joule maar 4186 Joule/kg*K.
Dus je hebt de eenheden niet juist.
E = dt × m × c
dt = 75 K
m = 0.001 kg
c = 4186 J/kg*K

Als je dat invult dan zie je dat de eenheden ook weer kloppen: Kelvin en kilogram kun je tegen elkaar wegstrepen en joule blijft over.

E = 75*0.001*4186 = 314 Joule.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is de energie die je uit het water haalt, dus als je het water afkoeld tot lichaamstemperatuur dan is de delta t ook kleiner. Namelijk 95-37=58. Als je dit water op precies 1cm² krijgt dan zal je dus ongeveer 314 Joule overgebracht worden naar die 1cm². Hoe snel dat dan gaat hangt van meer dingen af en dan wordt het wel wat ingewikkeld.