Hoe werkt een gaspit precies?

Alle gaspitten die ik ken, hebben dezelfde vorm. Heeft dat een technische of natuurkundige reden? Ook valt het mij op dat als er maar een klein druppeltje water in zit, het ding niet goed meer werkt. Wat gebeurt er dan precies? Waarom verdampt dat water niet gewoon door de hitte, zodat het gas blijft branden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Dat de gaspitten gelijk zijn qua vorm heeft een natuurkundige reden. Het verbranden van gas (aard- of butaangas) moet een juiste zuurstof-brandbaar gas verhouding hebben om tot een explosief mengsel te komen.
Door de vorm en de gaatjes wordt deze verhouding perfect geregeld: 1 vonkje en je hoort en ziet het gas ontbranden.

Dan heb je een volledige verbranding. En deze is te herkennen aan een volledig blauwe vlam. Als de vlam gelig is, is er dus geen volledige verbranding en 9 van de 10 keer is de oorzaak dat er onvoldoende zuurstof uit de omgeving gehaald kan worden door een verstopping. Vaak is de pit dan ook niet of moeilijk aan te krijgen terwijl je het gas wel hoort en ruikt. Te wijten aan een verkeerde zuurstof/gas verhouding.

Water kan zo'n verstopping zijn. Water heeft een perfect koelend vermogen. Uiteindelijk zal dit door de omgevingswarmte wel verdampen maar dit heeft tijd nodig.
Daarnaast zal daar waar het water zit geen (goede) verbranding plaatsvinden. (vaak te herkennen dat een gedeelte van de gaspit brandt of gele vlammen) dus onvoldoende hitte om de druppel (snel) te laten verdampen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank voor de goede uitleg!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat was ook de bedoeling. Graag gedaan en hopelijk is het duidelijk nu voor je!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
THX! duidelijk antwoord

Andere antwoorden (1)

De gaten zijn zo afgesteld dat er de juiste verhouding gas/zuurstof uitkomt. En dat mengsel is koud. Een druppel water wordt dus gekoeld door het mengsel en zal nooit verdampen door de hitte.