Kan waterdamp verdampen?

In een artikel over het bakken van cake staat dat tijdens de eerste periode van het bakken (het opwarmen) warmte zich richting de kern beweegt door conductie en door de verdamping, verspreiding en condensatie van waterdamp. Kan waterdamp verdampen? De originele zin staat hieronder:

During the heating up period, water migrated from the core to the surface in liquid phase and heat was transferred from the surface to the core by conduction and by water vapor evaporation, diffusion and condensation.

Mocht iemand er helemaal inzitten en mij de volgende zin ook nog willen uitleggen dan wordt dat ook zeker gewaardeerd. Dit gaat over de tweede periode van het bakken, de crust and crumb periode:

During the crust and crumb period, the main resistance for heat and mass transfer are located in the dry crust where heat was transferred by conduction and water vapor migrated by convection under a gradient of total gaseous pressure.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgens mij gaat het over de warmte (heat) die verplaatst wordt d.m.v. ''water vapor evaporation, diffusion and condensation.'' Dus warmte verdwijnt onder andere gelijk met de waterdamp.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een vertaling. Gedurende de opwarmperiode verplaatst water zich als vloeistof van de kern naar het oppervlak en warmte verplaatst van het oppervlak naar de kern door verdamping van water, diffusie van de stoom en condensatie van de stoom. De engelse zin niet helemaal duidelijk opgebouwd.
verdamping resulteert in opname van warmte
de stoom verplaats de warmte
condensatie maakt de warmte weer vrij en het water kan opnieuw verdampen. Tijdens de korst en kruimvorming wordt de belangrijkste weerstand voor warmte en massa verplaatsing gevonden in de droge korst waar de warmte wordt verplaatst door geleiding en de waterdamp door convectie middels de gradiënt van de totale gasdruk. Sorry maar dat convectie en gradiënt verhaal kan ik niet volgen dus ik weet ook niet of dit echt hout snijdt.

Het beste antwoord

Dit is een beetje een definitie kwestie. In gewone huis-tuin-en-keukentaal verstaan de meeste mensen onder:
- Gasvormig water -> stoom.
- In een nevel gecondenseerde stoom -> damp

Waterdamp kan volgens deze definitie dus wel degelijk opnieuw verdampen wanneer het opnieuw verhit wordt.

Natuurkundig gesproken is waterdamp hetzelfde als stoom.

In die definitie kan waterdamp niet opnieuw verdampen.

Maar waar het in jouw zin om gaat is het stukje "... and by water vapor evaporation".

Het gaat hier om het moment dat er 'iets' van vloeibare vorm in gas overgaat (verdampt). Dat 'iets' wordt benoemd, maar je kan als schrijver kiezen of je dan als standpunt een moment kiest vóór of na de verdamping.

Kies je een moment voor de verdamping dan is het 'water' wat verdampt.
Kies je een moment na de verdamping dan is het 'waterdamp' wat verdampt is.

De schrijver heeft in jouw geval voor de laatste optie gekozen. Het is dus meer een taalkundig, dan een natuurkundige vraag.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In gewone huis-tuin-en-keukentaal verstaan de meeste mensen onder:
... ...
- in vloeibaar vorm -> water
- in vaste vorm -> ijs
- klijne deeltjes van vaste vorm -> sneeuw Als je schrijft: "Het komt door verdampen van water, verplaatsen en kondenseren van waterdamp." is dat wel wat omslachtig.
Als je schrijft: "Het komt door verdampen, verplaatsen en kondenseren van water." is dat al wat handiger. Maar nu zouden sommige mensen in de war kunne komen omdat ze aan iets vloeibaars denken.
Dus, de gekozen (originele) zin is volgens mij het best.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt! Ik snap het nu!

Andere antwoorden (2)

Nee, waterdamp kan niet verdampen.

Stoffen kennen drie fasen:
- vaste stof
- vloeistof
- gasvormig

De faseovergang van een vloeistof naar een gas noemt men verdampen.
De faseovergang van een gas naar een vloeistof noemt men condenseren.

Voor H20 geldt:
- vaste stof = ijs
- vloeistof = water
- gasvormig = waterdamp

Waterdamp is al gasvormig en kan dus niet verdampen.
Waterdamp kan wel condenseren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Stoffen kennen drie fasen:
- vaste stof
- vloeistof
- gasvormig" Je vergeet er nog een paar...
- Plasma
- BEC
- Triplepunt
- Quark-Gluon Plasma
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar bij dit verhaal is het het beste als je je tot de drie klassieke fasen houdt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Voor H20 geldt:
- vaste stof = ijs
- vloeistof = water
- gasvormig = waterdamp" Ik ben het niet zo eens met dit lijstje, vloeibare fase van water = water, maar ijs of waterdamp zijn net zo goed water. Correcter zou zijn: vast = vast water of ijs
vloeibaar = vloeibaar water
gasvormig = gasvormig water, waterdamp of stoom (afhankelijk van de verzadiging)
Waterdamp is letterlijk de damp van water. Het zit dus een beetje op de grens van stoom en nevel maar waarbij alle moleculen nog gasvormig zijn. Dus in dat opzicht kan waterdamp niet verdampen. Want verdampen betekent overgaan van de vloeibare naar de gasvormige toestand.

Een nevel kan wel verdampen bij 'her'opwarming.