is significantie verplicht op het eindexamen?

Het betreft vaak scheikunde en natuurkunde waarbij je significantie moet gebruiken. Is dit ook verplicht in je eind- en tussenantwoorden op het eindexamen?

Ik zelf gebruik het liever niet

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.4K
kierkegaard47
8 jaar geleden
Weet ik niet (ongetwijfeld is het na te zoeken), maar het is sowieso altijd netter natuurlijk. Ik zou het niet onredelijk vinden als het verplicht was, het is tenslotte wel een soort basisvaardigheid.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vaak staat er aangegeven bij de opdracht op hoeveel cijfers je moet afronden achter de komma. Als dit niet zo is, moet je gewoon zoveel mogelijk cijfers laten staan (minstens 3); dan weet je zeker dat je daar geen fout in hebt gemaakt ;-)

Antwoorden (2)

Als je HAVO of VWO doet: zie

http://www.eindexamens.leidenuniv.nl/nieuwesite/assets/files/VWO//Natuurkunde/2014/I/Natuurkunde/Natuurkunde%202014%20I_correctievoorschrift.pdf

In het Correctievoorschrift VWO natuurkunde 2014, onder 'vakspecifieke regels' (regel 3.3) staat :

"De uitkomst van een berekening mag één significant cijfer meer of minder bevatten
dan op grond van de nauwkeurigheid van de vermelde gegevens verantwoord is,
tenzij in de vraag is vermeld hoeveel significante cijfers de uitkomst dient te
bevatten."

Het antwoord is dus: ja het is verplicht, en je hebt 1 cijfer speling.

Het Havo correctiemodel zegt hetzelfde. Dit was 2014, ik vermoed dat het in 2015 niet anders zal zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Op deze site kan je dus ook kijken of het voor scheikunde anders is (ik vermoed van niet).
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Duidelijk.
Het gebruik van het juiste aantal significante cijfers is verplicht bij eindantwoorden (het uiteindelijke antwoord op een bepalade vraag) en een verkeerd aantal levert bijna altijd minpunten op.
Tussenantwoorden (tussenberekeningen binnen 1 vraag) hoeven niet afgerond en het is zelfs verstandig om dat niet te doen.
tinus1969