Waarom wordt de toon hoger als je een geluid versneld?

(en ook als je hem langzamer maakt)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat bedoel je met een geluid versnellen?

Antwoorden (1)

Toon is een trilling hoe sneller die trilling hoe hoger de toon. Zie de golf voor je die het geluid voorstelt, als je die op normale snelheid afspeelt kom je 400 golven per seconde tegen dat is een bepaalde toonhoogte, speel je dat zelfde fragment 2x zo snel af dan kom je 800 golven per seconde tegen. Dat is precies hetzelfde als een octaaf hoger spelen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens kan met moderne techniek geluids opgesneld worden zonder pitch verandering. Dat noem je timestretching.

Toegevoegd na 9 minuten:
400 is zomaar een getal wat ik gepakt heb. 440 zou misschien een mooier voorbeeld zijn, dat is namelijk een A

http://nl.wikipedia.org/wiki/Toonhoogtetabel

Zie dat bij elke verdubbeling van de snelheid je een octaaf hoger zit. Dit kan je bereiken door op een andere toets op de piano te drukken, maar dus ook door een A op te nemen en twee keer zo snel (of zo langzaam af te spelen. Of een waarde er tussen in (maar dat is lastiger te bepalen) om zo een andere toonhoogte te krijgen.

Toegevoegd na 11 minuten:
Als je hem langzamer maakt wordt de toon natuurlijk lager, dat zal je ook bedoelt hebben, maar nu lijkt het alsof een toon altijd hoger wordt.