Bestaat er ook een tegenovergesteld effect van de Fraunhoferlijnen?

Door de aborptielijnen van van lichtstralen te bestuderen kunnen wetenschappers er achter komen uit wat voor elementen een bijv een ster is gemaakt. Er onstaan dan donkere lijnen die iets verraden over de absorptie van wel bepaalde elementen.

Maar die elementen absorberen dus die lichtstralen waardoor dus enerzijds een donkere lijn (afwezigheid van licht) onstaat, maar mij lijkt dat die absorptie korte tijd later wordt gevolgd door een emissie van licht van misschien een andere golflengte.

Dat laatste zou dan kunnen betekenen dat er niet alleen donkere lijnen onstaan, maar ook dat er juist andere golflengten intenser worden.

Natuurlijk is dat laatste minder makkelijk te onderscheiden dan de donkere lijnen, maar is juist dat er ook golflengten inteser worden?

erotisi
8 jaar geleden
Reddie
8 jaar geleden
Als er van een lichtstraal een bepaalde golflengte wordt geabsorbeerd, dan kan dat licht wel degelijk, al dan niet direct, weer worden uitgezonden.
Maar dat uitzenden zal in een willekeurige richting gebeuren, zodat er maar een minime fractie in de oorspronkelijke richting terecht komt.
De donkere lijn zal dus niet helemaal zwart zijn, maar zo donker dat er niets meer te meten valt.
erotisi
8 jaar geleden
Reddie, is het dan ook zo dat eigenlijk atomaire emissie spectroscopie voor dit geval dus geen methode is om de compensering voor de donkere lijnen weer te geven? ps waarom zet je het niet als antwoord.

Het beste antwoord

Er wordt geen licht afgegeven door de elementen de opgenomen energie wordt weer aggeven als warmte.
Aan de andere kant gaan elementen bij voldoende hoge temperatuur inderdaad licht uitzenden met een specifiek patroon. Dit wordt in de wetenschap gebruikt bij emissie spectrofotometrie.

Toegevoegd na 1 minuut:
Aggeven moet natuurlijk afgegeven zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Maar is die warmte er dan ook oorzaak van dat er toch een soort infrarood wordt uitgezonden?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je hebt gelijk maar ik vermoedt dat niemand er ooit na zal kijken omdat ze al de absorptielijnen hebben, bovendien leveren die een beter te interpreteren spectrum.

Andere antwoorden (1)

Dat bestaat en heet (atomaire)emissiespectrometrie. Het wordt binnen de scheikunde gebruikt om de elementen waaruit een stof bestaat te analyseren. De toepassing is echter beperkt omdat gebruik wordt gemaakt van branders en de temperatuur een beperkende factor is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een beetje kort door de bocht in de link een andere toepassing zonder "vlam"
http://www.rug.nl/sciencelinx/proefjes/afleveringennatuurkunde/weesjongen-en-spectroscoop