Wanneer er 'po' op een receptenbriefje (van de dierenarts) staat, wat betekend dit dan?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Gokje: poliklinisch onderzoek.
Ritsuka
8 jaar geleden
vraag het anders na
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kan het niet navragen, is voor n opleiding. Hoor ik te weten maar staat niet in de tekst ;) Maar het was idd per os

Het beste antwoord

PO= per os. Dus door de mond/de bek.

Toegevoegd na 2 minuten:
Per os (afgekort p.o.) door de mond is de Latijnse benaming voor oraal toedienen van geneesmiddelen. Het kan dan zowel om pillen als vloeibare stoffen gaan die via het maag-darmkanaal worden opgenomen. Pilletjes 'onder de tong' (sublinguale toediening) vallen dus niet onder 'per os' aangezien de werkzame stoffen door de slijmvliezen van de mond worden opgenomen.

De term wordt ook gebruikt voor het innemen van stoffen in het algemeen. Een patiënt die bijvoorbeeld volledig nuchter moet blijven, heeft een nil per os-beleid (niets door de mond).
SimonV