Wat is vermoeiender, een berg beklimmen of een berg afdalen?

Ik bedoel dan te voet (via een pad) een berg omhoog lopen of naar beneden lopen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
6.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ik denk dat het weinig verschil maakt. Bergopwaarts moet je bij elke stap je been extra heffen om een goede voetafwikkeling te hebben en zul je kleinere stappen zetten. Bergafwaarts daarentegen moet je bij elke stap je lichaam opvangen in je knieen. Wel zijn je stappen vaak groter als bij bergopwaarts gaan, waardoor ik denk dat het per kilometer bergopwaarts uiteindelijk zwaarder is als bergafwaarts, maar dat het weinig uitmaakt of je een halfuur bergopwaarts wandelt of bergafwaarts.
Cryofiel
8 jaar geleden
Ligt er denk ik aan welke spieren het best getraind zijn. Hoe zwaar iets is hangt namelijk niet alleen af van hoeveel energie je natuurkundig gezien nodig hebt, maar ook van de getraindheid van je spieren. Voorbeeld: een gewicht van 10 kg optillen is veel zwaarder wanneer je dat doet met een ongetrainde spier dan wanneer je dat doet met een getrainde spier. Terwijl het natuurkundig geen fluit uitmaakt.
ronron1212
8 jaar geleden
Een berg beklimmen is zwaarder dan hem afgaan. ik weet dat uit ervaring doe dat namelijk al jaren.
Amadea
8 jaar geleden
Mijn ervaring is dat klimmen minder vermoeiend is dan dalen. Dat heb ik tijdens al mijn bergwandelvakanties zo ondervonden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vind afdalen vermoeiender. Niet omdat het zwaarder is of meer energie zou kosten, maar omdat ik bij afdalen (voorwaarts lopend over een pad) andere spieren aanspan welke ik veel minder vaak gebruik als bij vlak lopen en klimmen.
De spieren dus waarmee je jezelf afremt als je tot ineens stilstand moet komen op een vlakke weg.En deze zijn minder getraind.
Bij echt bergklimmen, met touwen ed. ligt het uiteraard anders.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@reinier, dat is helemaal waar wat je zegt. De vermoeidheid bij afdalen ontstaat door het afremmen waardoor de knieën de schokken moeten opvangen. Dat moet men proberen af te leren door iets verder vooruit te kijken en een verende techniek aan te leren. Het afremmen heeft meestal te maken met angst om te snel te gaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ JoanDArc en @reinier
Kun je dit niet gewoon vergelijken met een trap oplopen of omdraaien en weer naar beneden lopen.
Wanneer je geblesseerd bent, is de trap omlaag veel zwaarder/pijnlijker dan de trap omhoog.
Ik heb het over een gewone trap in een huis/portiek.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Jodokus52. Die vergelijking kun je wel een beetje maken, maar dan moet je je wel een trap voorstellen waarvan de treden niet mooi horizontaal liggen maar ook nog wat schuin naar beneden....zodat je bij elke stap naar beneden moet oppassen dat je voet niet naar voren wegglijdt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@jodokus, Doordat je pijn hebt, gaat het naar beneden moeizaam en krampachtig. Je hebt het dan over abnormaal afdalen waarbij iemand zichzelf steeds afremt, doodvermoeiend en verkeerde techniek, om wat voor reden dan ook.
Voor trittsichterheit zal men jong moeten beginnen. Natuurlijk, als men geblesseerd is, staat de trittssicherheit op een laag pitje.
Wij gebruiken nooit nordic walking stokken, die zijn niet voor bergwandelen bedoeld. Er blijkt zelfs dat het gebruik hiervan je evenwichtsgevoel vermindert.
Bij stijgen is men verplicht steeds het volle gewicht omhoog te duwen anders kom je niet hoog, dat kost kracht, te meer als men geen regelmatig tempo aanhoudt. Als men afdaalt is de truc dat men al aan de volgende stap begint, net voordat men de andere voet voluit heeft belast. Het is schriftelijk moeilijk uit te leggen.

Antwoorden (3)

Bergop kost meer energie dan berg af. In dat opzicht is het vermoeiender.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ @Mullog, mijn man en ik hebben dertig jaar bergen beklommen, en niet van die hele kinderachtige in het Ortler gebied.
(Als mijn man weer helemaal gezond wordt, gaan wij weer.)
Onze ervaring is, en met ons vele bergvrienden, klimmen kost meer energie. Zelfs de eerste driehonderd hoogtemeters lopen de Flachlanders te hijgen als een molenpaard. Hoe hoger, hoe ijler de lucht.
Naar beneden gaat soms in recordtempo als je de verende techniek onder de knie hebt.
Natuurkundig gezien kost bergop meer energie dan bergaf, je hebt immers de zwaartekracht die tegenwerkt op weg naar de top, en juist helpt als je weer terug gaat. Maar we kunnen natuurlijk niet onszelf met enkel de zwaartekracht naar beneden laten gaan, want dan zouden we de berg afrollen c.q. vallen, allebei minder fijn.
Je moet dus als je naar boven én naar beneden gaat kracht leveren in tegengestelde richting tot de zwaartekracht (laten we het voorbeeld even tot boven en beneden beperken, aangezien de voorwaartse component er hier niet echt toe doet). But here's the deal: Als je naar beneden gaat wil je uiteindelijk een nettokracht naar beneden, en als je naar boven gaat een nettokracht naar boven. De zwaartekracht verandert niet, dus moet je meer kracht leveren als je naar boven gaat.
tl;dr - Klimmen kost meer energie dan dalen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Dat klopt niet, natuurkundig gezien. Als je naar beneden gaat wil je een netto kracht die nul is. Als je naar boven gaat trouwens ook. De natuurkunde zegt namelijk dat een voorwerp waarop een netto kracht van nul werkt, met dezelfde snelheid in dezelfde richting zal blijven bewegen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je hebt gelijk, ik was er even niet helemaal bij denk ik.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Cryofiel
Uiteraard klopt wat je schrijft, maar jezelf omhoog verplaatsen kost meer energie van jezelf omlaag verplaatsen. Het verschil in je potentiële energie op de hoogste punt t.o.v. de laagste punt is het verschil in hoeveel arbeid heb je moeten verrichten om hoger te geraken, en dat kan je vertalen naar hoeveel meer calorieën heb je verbrand bij de beklimming dan bij de afdaling.
Zoals je je vraag hebt gesteld, kan je twee soorten antwoorden geven: een natuurkundig antwoord, of een psychologisch antwoord.

Rekenkundig uitgerekend, is het antwoord vrij simpel: omhoog moet je je eigen gewicht en dat van je uitrusting omhoog tillen tegen de zwaartekracht. Je moet veel meer arbeid verrichten als je omhoog klimt, en dat kost meer energie dan exact dezelfde berg afdalen via hetzelfde pad, en dat bereik je door je spieren meer calorieën te laten verbranden in de weg omhoog dan in de weg omlaag. In die zin, omdat je meer energie verbruikt als je omhoog loopt dan als je omlaag loopt, zou je kunnen zeggen dat het vermoeiender is om omhoog te gaan.
Maar...

Ik weet uit jarenlange ervaring dat als ik de top van een berg bereikt heb na uren zweten en afzien, dan ben ik blij en trots en eigenlijk barst ik van de energie... terwijl de weg omlaag, zeker als je hetzelfde pad volgt, ervaar ik als een soort straf. Ik voel dan elk steentje, mijn knieën en enkels doen zeer, mijn rugzak voelt ineens zwaarder (terwijl ik minder gewicht draag), en de weg lijkt eindeloos... terwijl de weg terug leg ik meestal af in een fractie van de tijd. Kortom: het VOELT alsof de weg terug (omlaag) vermoeiender is dan de weg omhoog. Hoe komt dit dan?
Om te beginnen, als je omhoog gaat, dan ben je fris, en je gebruikt een groot deel van je energie, dus als je de weg omlaag begint, dan ben je al moe en hebt minder reserves. Dat is trouwens ook de reden waarom de meeste ongelukken tijdens de afdaling gebeuren: omdat de klimmers vermoeid zijn.
Het psychologische component is ook ontzettend belangrijk: omhoog loop je richting een doel, en dat "geeft je kracht". Dat komt door de adrenaline die je lichaam maakt. Eenmaal daar, krijg je het bekende gevoel van euforie ("Yes, top bereikt!")... en dan volgt een dip. Je beseft dat de hele zware weg moet je nu wéér helemaal lopen, maar je hebt je doel al gehaald, dus je lichaam zal minder adrenaline maken, waardoor je minder energiek bent, en ook elk pijntje gaat voelen (adrenaline maak je minder gevoelig voor pijn, ook spierpijn)
Niet onbelangrijk, bij het afdalen gebruik je andere spiergroepen dan voor het omhoog gaan die vaak minder goed getraind zijn, of gebruik je spieren op een andere manier dan normaal, en dat is zeer zwaar. Een goede techniek bij afdalen kan dit grotendeels reduceren, trouwens.

Samenvattend: je gebruikt zonder enkele twijfel meer energie bij het beklimmen, maar de afdaling VOELT vermoeiender.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is toch voor iedereen anders. Als ik nog ver weg het Kruis op de top zag staan, sloeg de vermoeiheid dubbel toe. Eenmaal de top bereikt, die toch weer dichterbij bleek dan verwacht, daalden wij op "verende pedalen" af.
Bij Alpinisme ontstaan de meeste ongelukken door natuurgeweld. Overvallen worden door een lawine, geraakt door vallend rostblok e.d.
Het overkomt de meest ervaren Alpinist nog wel.