Hoe weet je wat de reactievergelijking van een onvolledige verbranding is?

Bijv. als er gevraagd wordt: Geef de reactievergelijking voor de onvolledige verbranding van methaan.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
17.4K
Erna55
8 jaar geleden
Voor welke opleiding en welk nivo is deze vraag.

Antwoorden (2)

Als er niet genoeg zuurstof is, dan zal de verbranding onvolledig zijn en ontstaan ook koolstofmonoxide (CO):

2 CH4 + 3 O2 geeft 2 CO + 4 H2O

Toegevoegd na 3 minuten:
De verbranding die wel volledig is :
CH4 + 2 O2 geeft CO2 + 2 H2O
Erna55
8 jaar geleden
Bij een volledige verbranding oxideren koolwaterstoffen tot CO2 en H2O
Een verdergaande oxidatie van koolstof en waterstof is niet mogelijk.

Bij een onvolledige verbranding van koolwaterstoffen oxideert het koolstof atoom tot koolmonoxide CO of wordt alleen de waterstof verbrand en ontstaat koolstof (cokes)

Het waterstof atoom oxideert altijd tot H2O omdat waterstof niet onvolledig kan verbranden. Bij de verbranding van waterstof is geen tussenstap mogelijk.

De reactievergelijkingen van onvolledige verbranding van methaan is
2CH4 + 3O2 -> 2CO + 4H2O

Is er heel weinig zuurstof aanwezig dan verbrandt alleen de waterstof
CH4 + O2 -> C + 2 H2O

Er zijn dus twee mogelijkheden, zodat de eindproducten van onvolledige verbranding kunnen zijn: CO2, CO, C en H2O
Een en ander is afhankelijk van de aanwezige hoeveelheid zuurstof.
Waarbij de combinatie CO2 en C niet vlug zal voorkomen.
Edraket
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt het dat bij een chemische reactie die onvolledig is C + CO2 ontstaat dus CH4 + O2 --> H2O + C + CO2?
En bij hele hoge temperaturen alleen CO ontstaat dus CH4 + O2 --> H2O + CO?