Ik snap het verschil niet tussen dipoolmomenten en elektronegativiteit, kun je met beide berekenen of een stof polair is?

Kan je bepalen of een stof polair is door de dipoolmomenten én de elektronegativiteit? Wat is dan het verschil daartussen? Ik snap het niet. Help.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Dipoolmomenten en elektronegativiteit zijn begrippen die je niet met elkaar kunt vergelijken.
Elektronegativiteit is is een eigenschap van een atoom. Het geeft aan hoe graag een atoom een een elektron wil opnemen. Een atoom kan geen dipoolmoment hebben.
Een dipool kan ontstaan als twee of meer atomen bij elkaar komen, terwijl het ene atoom sterker aan een elektron trekt dan het andere. Het atoom dat sterker trekt wordt daardoor negatiever, en het andere positiever.
Dat gebeurt bijvoorbeeld bij H2O, waarbij de H atomen niet symmetrisch zitten ten opzichte van het O atoom. Ze zitten een beetje aan dezelfde kant.
Het H2O molecuul heeft dus een H-kant en een O-kant.
Omdat O elektronegatiever is dan H, zal de O-kant negatief zijn ten opzichte van de H-kant.
Daarmee heb je dus een dipool +..-
Reddie