Waarom ruikt verbrande bezine uit een brommer anders dan uit een auto?

In een auto en brommer/scooter gaan dezelfde benzine, en worden allebei ook gewoon verbrand. Toch ruiken de uitlaatgassen van de auto heel erg anders dan van een brommer/scooter. Hoe komt dit verschil? Waar heeft dat mee te maken?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Bij bromfietsmotoren moet je onderscheid maken tussen 2 takt en 4 takt motoren.
*Bij een 2 takt motor wordt olie aan de benzine toegevoegd en deze verbrand samen met het benzine-luchtmengsel in de cilinder. Vroeger had je mengsmering maar tegenwoordig wordt er middels een mechanische techniek olie vanuit je oliereservoir toegevoegd aan je benzine. Dus is het de verbrande olie die je ruikt.

* bij een 4 takt motor verloopt het verbrandingsproces bij een brommer gelijk als bij een auto. Hier ruik je dan ook geen verschil. De meeste brommers met 4 takt motoren zijn ook uitgevoerd met katalysator.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nou inderdaad zoals al eerder gezegd is komt dat omdat er bij een 2 tact olie mee verbrand !

Maar dat komt ook omdat er onverbrande benzine in de uitlaat terecht komt !

Een 2 tact gooit onverbrande benzine met spoelen weg !

Aangezien een 2 tact geen kleppen heeft en geen pingel sensor !