Val je harder als je van een 120 km/h rijdende vrachtwagen springt, dan wanneer je van een 30km/h rijdende vrachtwagen springt?

Het lijkt me toch niet, want als je springt maakt het toch niet uit hoe hard de wagen rijdt waar je vanaf springt? Of klopt dat niet?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Waarschijnlijk duid je hierbij op de valsnelheid in verticale zin.
De snelheid via de lijn naar beneden is inderdaad gelijk.

Echter de voorwaartse snelheid is niet meteen verdwenen. Je zult in de situatie met 120km/u waarschijnlijk een heel stuk verder doorrollen dan in de situatie met 30km/u.

De schade die dat oplevert zal aanmerkelijk hoger zijn.

Toegevoegd na 10 minuten:
De Mythbusters hebben hetzelfde ooit eens uitgeprobeerd, maar dan met een vallende vs. een afgeschoten kogel.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank voor het uitgebreide antwoord! Doel inderdaad op de verticale snelheid, maar in combinatie met de voorwaartse snelheid geeft dit dus toch een duidelijk ander effect. En wat als de vrachtwagen heel (onrealistisch) hoog is, bijv. 50 meter? Is er dan ook nog een voorwaarts effect?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Door de luchtweerstand (of anders wel een lantarenpaal langs de weg ;-p) zal de voorwaartse beweging uiteindelijk tot vrijwel nul afnemen, al zal die 'vrachtwagen' bij 120km/u wel wat hoger moeten zijn dan 50 meter, schat ik. Maar wanneer de voorwaartse snelheid eenmaal nul is zal er geen verschil zijn tussen een val die op hoge snelheid is begonnen en een val die vanuit een lage snelheid of zelfs vanuit stilstand is begonnen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nogmaals dank :-)