Hoeveel soorten atomen zijn er?

Ik las dat het aantal bekende atomen in de miljoenen loopt. Er blijkt geen limiet te zijn aan het aantal nieuwe atomen dat gemaakt kan worden. Maar er zijn toch maar 94 elementen en zo'n 23 kunstmatige elementen. Zijn atomen en elementen niet hetzelfde dan?

In een andere vraag las ik over isotopen. Zou dat er misschien mee bedoeld zijn? Maar zijn er dan echt zoveel isotopen?

erotisi
8 jaar geleden
12.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Was dat niet moleculen?
erotisi
8 jaar geleden
Ja dacht ik ook al. Drukfouten zijn natuurlijk mogelijk maar er staat toch echt atomen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heb je een link, of is het een offline bron?
erotisi
8 jaar geleden
Een ouderwets offline boek
Erna55
8 jaar geleden
In je scheikundeboek zal ook het periodiek systeem ( de kaart van de elementen) staan.
Kijk daar maar eens.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kun je de tekst uit dat boek hier plaatsen, misschien dat de context verklaart wat ze bedoelen.
erotisi
8 jaar geleden
Dat periodiek systeem ken ik natuurlijk wel. En daar staan er toch echt maar een honderdtal. De tekst van het boek heb ik nu niet bij de hand. Maar was vrij kort en niet veel uitgebreider dan in mijn vraag vermeld.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er zal zelfs niet nucliden bedoeld worden. Ik heb ze niet gaan natellen maar met een snelle blik op de nuclidenkaart lijken het er mij 3000 à 4000. Denk dat je het moet zoeken in een bepaalde context: een miljoen atomen ergens in aanwezig? Of een miljoen bekende verbindingen? Of was het boek zijn tijd misschien een beetje (veel) te ver vooruit?

Het beste antwoord

Ik denk dat je v.w.b. die aantallen in de war bent met de moleculen (chemische combinaties van verschillende atomen). Die komen in eindeloze variaties voor. Het aantal atoom-typen (of 'elementen') is wél beperkt.

In de natuur komen 92 elementen voor. 2 daarvan (technetium (Tc, atoomnummer 43) en promethium (Pm atoomnummer 61) komen op aarde (vrijwel) niet voor. In de praktijk zul je dus te maken krijgen met zo'n 90 verschillende atomen.

Atoomnummers hoger dan die van Uranuim (92), de zogenaamde transurane elementen, kunnen alleen door middel van kernreacties synthetisch vervaardigd worden. Het hoogste nummer daarvan is volgens mij tot op heden 118.

Toegevoegd na 9 minuten:
Isotopen zijn atomen van hetzelfde chemische element, en dus met hetzelfde aantal protonen, waarin het aantal neutronen verschilt. (Het atoomnummer wordt door het aantal protonen bepaald)

Een zelfde atoomnummer kan dus meerdere isotopen hebben. B.v. het eenvoudige element waterstof kan al 7 isotopen hebben.
(Het ene proton, dus verbonden zijn met 1,2,3,4,5,6 of 7 neutronen)

Tel je al die isotopen op dan kom je inderdaad aan vele honderden...

Toegevoegd na 12 minuten:
Herstel:
Het ene proton van waterstof, kan dus verbonden zijn met 0,1,2,3,4,5, of 6 neutronen !
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Maar gezien de antwoorden ga ik er maar vanuit dat het een drukfout is.

Andere antwoorden (3)

In de natuur komen 90 verschillende soorten atomen (elementen) voor. Daarnaast zijn er nog zo’n 25 andere soorten atomen die scheikundigen in het laboratorium hebben weten te maken.
fremar
8 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
"Daarnaast zijn er nog zo’n 25 andere soorten atomen die scheikundigen in het laboratorium hebben weten te maken." Scheikundigen ? Ik denk dat je "Natuurkundigen" bedoeld. Met scheikunde ontstaan nieuwe moleculen, maar geen nieuwe atomen.
Elementen met een atoomnummer groter dan 92 (uranium) bestaan niet in de natuur. Alle elementen met een hoger atoomnummer zijn kunstmatig gemaakt. Het hoogst bekende atoomnummer is 118 (Ununoctium). Men meent het verval van dit atoom te hebben waargenomen.

Het is de kernkracht die protonen en neutronen in een atoomkern samenbindt. Deze werkt over een korte afstand en naarmate de kern groter wordt zijn de protonen en neutronen die verder van elkaar zitten minder aan elkaar gebonden. hierdoor vervallen grotere kernen steeds sneller (het genoemde Ununoctium schijnt een halfwaardetijd van milliseconden te hebben).

Er wordt gesuggereerd dat er stabiele atomen kunnen bestaan die een groter atoomnummer hebben dan Ununoctium maar bewezen is dit niet.

Isotopen zijn op zich andere atomen dan van hetzelfde element. Ik heb geen idee hoeveel mogelijke isotopen er van bijvoorbeeld Ununoctium zouden kunnen zijn maar het lijkt me dat dit aantal beperkt is (ook over het hele periodieke systeem heen).

Volgens mij blijft er dan maar een ding over. Namelijk dat met atomen moleculen wordt bedoeld. Men kan namelijk eindeloos veel combinaties van atomen maken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er zijn precies 119 soorten elementen elk element bestaat uit een soort atoom dus dat betekent dat er 119 soorten atomen zijn.

Maar nog niet alle soorten elementen (oftewel atomen) zijn al ontdekt dus er zijn er vast nog een paar meer
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
supergoed antwoord heel nuttig