Zijn LSP (Lightest Supersymmetric Partner) nu hetzelfde als Wimp's?

Of wat is het verschil tussen die twee?

De LSP (Lightest Supersymmetric Partner) is het lichtste van de supersymmetrische deeltjes die aan het systeem moeten worden toegevoegd. Deze LSP geldt als een belangrijke kandidaat voor de identiteit van de donkere materie: In tegenstelling tot de andere supersymmetrische deeltjes kan het niet spontaan vervallen (daarbij zouden weer nieuwe, nog lichtere, supersymmetrische deeltjes worden gevormd), en het heeft behalve door zijn massa mogelijk geen of bijna geen interactie met de ons bekende materie.

WIMP's worden beschouwd als een van de serieuze kandidaten voor "koude donkere materie. WIMP-deeltjes zouden de supersymmetrische R-pariteit bewaren. Er wordt ook aangenomen dat WIMP's een supersymmetrie vormen met bestaande deeltjes, zodat elk bestaand deeltje uit het standaardmodel een "superpartner" zou hebben, zoals "axionen" en "neutralino's

zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Supersymmetrie
https://nl.wikipedia.org/wiki/Weakly_interacting_massive_particle

erotisi
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, want LSP "… heeft behalve door zijn massa mogelijk geen of bijna geen interactie met de ons bekende materie." (wiki)
WIMPs hebben dat wel, namelijk door de zwakke kernkracht. Daarom heten ze ook WIMPs (weakly interacting).
WimNobel