kun je met een stofzuiger een flesje in de ruimte laten inkrimpen?

Als ik op aarde een flesje water van plastic leegdrink zonder lucht toe te laten zal het flesje krimpen. Maar wat gebeurt er als ik dat in het vacuum zou doen. Er is dan immers geen luchtdruk meer die de fles zal indrukken. Maar stel ik pak een stofzuiger kun je daarmee wel het flesje laten krimpen? Of is er geen enkele invloed van een stozuiger op materie (binnenkant plastic fles) in het vacuum?

Toegevoegd na 3 minuten:
Eventueel kan een krachtigere zuiger worden gebruikt. Het gaat om het principe of het wel of niet mogelijk is en hoe dat dan komt

Toegevoegd na 56 minuten:
In plaats van water is alleem lucht ook voldoende. Om het niet onnodig (?) gecompliceerd te maken.

erotisi
8 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Nee, een stofzuiger zal een flesje in de ruimte niet laten krimpen.

Niet alleen omdat een vacuümflesje dat zich zelf in vacuüm bevindt helemaal niet kan krimpen omdat er geen druk is om kracht uit te oefenen op het flesje.

Maar vooral omdat die stofzuiger niet zal werken in vacuüm. Hoe de werking van de stofzuiger ook is uitgevoerd, het principe is luchtverplaatsing. En als je geen lucht hebt om te verplaatsen.... kan je ook geen lagere druk dan de omgeving in de aanzuigleiding van de stofzuiger krijgen. Sowieso kan je in vacuüm geen lagere druk dan de omgeving krijgen want een druk lager dan 0 pascal bestaat nu eenmaal niet...

Een stofzuiger laten werken in vacuüm gaat dus in tegen de natuurwetten. Helaas, einde verhaal...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Ok, ik begrijp dat als er geen lucht is je die ook niet kunt verplaatsen. Maar als je lucht nu ziet als moleculen, in hoeverre is dat dan anders als de moleculen van het flesje?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De aggregatietoestand is anders. De moleculen van de lucht bevinden zich in gasvormige toestand en bewegen zich vrij door de ruimte en botsen met elkaar en tegen de wanden van het flesje. De moleculen van het flesje bevinden zich in vaste toestand. Ze plakken heel dicht op elkaar en trillen alleen maar.
erotisi
8 jaar geleden
Is de aggregatietoestand dan van principiële aard zodat een zuiger wel lucht kan aantrekken maar geen vaste toestand, in de ruimte vacuüm?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deeltjes in gasvormige toestand bewegen zich vrij en zullen dus ook de zuiger bereiken. Deeltjes in vaste toestand trillen ter plaatse en zullen de zuiger niet kunnen bereiken.
erotisi
8 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, en sorry dat ik zo doorzaag. Maar als ik je geduld nog even op de proef mag stellen...
Want de fles zélf is toch wel vrij; het is als het ware een heel groot molecuul.
Waar het mij dus om gaat is of het echt principieel onmogelijk is om die fles dichter bij te zuigen óf dat het alleen een kwestie is van zuigkracht?!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, dat is geen kwestie van zuigkracht maar echt onmogelijk. Het dichtst in de buurt van wat jij bedoelt dat je werkelijk zou kunnen komen is het flesje zelf vastpakken en in de stofzuigerzak steken.

Andere antwoorden (2)

Wanneer je de dop stevig op het flesje draait (in vacuum) maar de omgeving is ook vacuum, dan gebeurt er niets. Als je de dop er op aarde al op draait (1 atmosfeer) gaat het in de ruimte (omgeving vacuum) vast enorm opzwellen en dan barsten. Als je het flesje in de ruimte van een dop voorziet (stevig draaien) en dan naar de aarde mee terug neemt, zal het heel erg platgedrukt worden. Probleem is dat als je een flesje water meeneemt naar een omgeving met een vacuum, het water zal gaan koken omdat de druk heel laag is. Al op hoge bergen op aarde kookt water bij minder dan 100 graden en in een vacuum dus bij nog veel lagere temperaturen. de stofzuiger zal nooit in staat zijn het vacuum in de ruimte te benaderen (gesteld dat je die perfect op het flesje kan laten aansluiten). Met of zonder strofzuiger zal het (open) flesje dus niet krimpen -- dat gebeurt pas als je het sluit en er daarna mee naar de aarde terug keert!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed antwoord, met een kleine nuance: ik betwijfel of het flesje zou gaan opzwellen en barsten als je het in vacuum brengt. Het is niet elastisch ofzo. Bovendien zijn de flesjes gemaakt om de druk die in zulk geval op het flesje wordt uitgeoefend te weerstaan. Want de flesjes worden niet alleen gebruikt voor water, maar ook voor bruiswater...
Als het flesje in vacuum is dan betekent dit dat er van buitenaf geen druk op staat omdat er geen moleculen van een gas tegen botsen. Stel dat het flesje niet ontploft en je een stofzuiger hebt die het helemaal vacuum kan zuigen. Dan botsen er aan de binnen kane en aan de buitenkant geen moleculen van gas meer tegen aan. Er wordt dan geen kracht op de wanden van het flesje uitgeoefend, noch van binnen, noch van buiten. Het zal zijn vorm behouden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Maar stel ik heb een krachtige stofzuiger die neem ik mee het vacuum ruimte in kan ik dan niets opzuigen? Ook geen stofje dat bijv. op 10cm van de zuiger is? Want als dat zo is waarom zou ik dan ook geen flesje kunnen laten krimpen.
Maw waar ligt de principiële grens voor de effectieve kracht van een onbeperkte zuiger?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het krimpen ligt niet aan de stofzuiger maar aan de druk aan de buitenkant van het flesje. En je laatste zin weet ik niet.