Hoe groot is de kans dat planten in brand raken doordat zij de onderkant van een auto raken die erop parkeert?

Soms wordt hier langs een eeg in het bos geparkeerd waar het gewas of gewas wat hoger is. Wellicht zijn auto's erg heet aan de onderkant en kunnen droge planten dan vlam vatten. Maar misschien is dat ook onzin

8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
dan moet een echt droog stuk van een plant net die warme delen raken. Niet ondenkbaar dus

Het beste antwoord

Alleen een auto met een lekke uitlaat (waar vonken uit komen), zou brand kunnen veroorzaken.
Voor brand heb je 3 essentieel dingen nodig: brandstof, zuurstof en hitte (vuur). En die hitte moet wel een heel stukje meer zijn dan een warme uitlaat.
Maarrrrr, zeg nooit nooit, het kán altijd.

Toegevoegd na 3 minuten:
En het gras moet dan ook nog eens goed droog zijn.
jc54
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
Ik heb wel eens droge grassprietjes proberen te verbranden met een vergrootglas. Wanneer ik dan een minuscuul vuurtje had, ging het toch snel weer uit. Alleen droogte en een minuscuul vuurtje is niet voldoende om een bosje gras te verbranden.

Andere antwoorden (1)

dat zal afhankelijk zijn van de droogte en van de temperatuur van het onderdeel waar ze tegenaan liggen. bijvoorbeeld een sportwagen waarvan de remmen goed heet zijn geworden kunnen zo'n plant misschien wel wat schade toebrengen. de heetste onderdelen zitten echter in de motoren zelfs of daar vlakbij. als je bijvoorbeeld droog stro in een katalysator stopt waarmee net flink gescheurd is. dan kan dat wel vlamvatten. zo'n katalysator haalt namelijk makkelijk de 500 graden (celsius). ook wind kan zowel een belemmerende als bevorderende factor zijn. het vuur (als het eenmaal ontstaan is en die kans is dus redelijk klein.) kan aangewakkerd worden of zelfs verspreid. het vuur kan ook direct weer uitwaaien.