Hoeveel Decibel moet een geluid zijn om aan de andere kant van de wereld hoorbaar te zijn? va

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
Niet zo erg hard. Via televisie-, telefoon-, radio- en internetverbindingen kan je zelfs gefluister van de ene kant van de wereld hoorbaar maken aan de andere kant van de wereld.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat bedoelde menjy volgens mij niet
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit is erg lastig te bepalen, omdat het van de frequentie afhangt. Hoe lager de toon hoe verder die komt. En wat is hoorbaar? Waarschijnlijk bedoel je daarmee wat een mens kan horen. Maar de ene persoon heeft nou eenmaal een beter gehoor dan de ander.

Het beste antwoord

De frequentie die wij het best horen ligt rond de 1000 Hz. Bij die frequentie ligt de gehoordrempel op 0 decibel. De andere kant van de wereld ligt hemelsbreed op 18 542 km van Nederland. Geluidsterkte neemt af naarmate bron en ontvanger verder van elkaar verwijderd zijn volgens de formule Lpo = Lpz – 10log2pi r2. r is hier de afstand tussen bron en ontvanger in meters, die 2 is een kwadraat.. Lpo is het geluidniveau bij de ontvanger, Lpz bij de bron. Zou er onderweg helemaal geen geluid door de bodem worden geabsorbeerd of tegengehouden door obstakels, dan is de geluidssterkte die nog net hoorbaar is aan het andere eind van de wereld 153 decibel. Dat ze in Nieuw Zeeland deze geluidbron in Nederland toch niet horen ligt aan absorptie en weerkaatsing onderweg.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wellicht ook leuk om te weten.
Boven de 194dB praten we niet meer over geluid (de onderkant van de geluidsgolf bereik vacuum) maar over een schokgolf. Dit omdat we daarboven niet meer trillingen door lucht aan het verplaatsen zijn maar het lucht zelf.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Complimenten voor de onderbouwing van het antwoord !
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank je. Ik moest wel want ik was zelf stomverbaasd over de uitkomst.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoe zit het dan met de kromming van de aarde? Volgen geluidsgolven de kromming van de aarde? Ik zou denken dat geluidsgolven zich, bij afwezigheid van obstakels, in een rechte lijn verplaatsen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geluid is de hoorbare verandering in de luchtdruk. Een geluidgolf zal zich dus voortplanten in de luchtlaag rondom de aarde en die netjes volgen onderweg naar de andere kant van de wereld.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed, en als je de absorptie meerekent?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is echt onmogelijk te berekenen omdat je tussen hier en de andere kant van de wereld allerlei bodems met verschillend absorptievermogen meerekent.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
meerekent moet zijn tegenkomt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De formule van MaartenVerrips is in zoverre onjuist, dat voor Lpz het geluidvermogen (Lw) gelezen moet worden. Als op vergelijkbare manier berekend zou worden hoe hoog het geluidniveau op 1 m van de bron zou moeten zijn om op 18542 km nog 0 dB over te houden, zou het antwoord 145 dB zijn. Aangezien in de buitenlucht altijd een achtergrondgeluidniveau gevonden wordt dat vrijwel nergens ter wereld beneden 20 dB ligt, zal het 0 dB geluid toch niet hoorbaar zijn.
Uiteraard is geen rekening gehouden met allerlei verzwakking (luchtabsorptie, verstrooiing etc.), die zeker een grote rol zouden spelen.
WimNobel
8 jaar geleden
Knap gevonden, hoor! Maar toch twee opmerkingen van mijn kant:
1. Hoezo 18542 km? Dat is volgens himmera.com de afstand Schiphol - Nieuw Zeeland. De nauwkeurigheid van dit getal is te hoog aangezien geen specifieke plaats in Nieuw Zeeland wordt genoemd. Maar dan: voor de halve omtrek van de aarde moet toch gewoon 20000 km genomen worden? Rekening houden met de afplatting van de aarde of met definitiekwesties van de meter is in dit verband onzin en levert een afwijking van maximaal 25 km op.
2. Als het mogelijk zou zijn dat een geluidsgolf ongehinderd rond de aarde zou gaan, dan zou hij dat vanaf de bron in alle richtingen doen en zouden al die golven elkaar in het tegenover de bron gelegen punt weer ontmoeten en elkaar versterken. Is daar rekening mee gehouden bij de berekening? Zo nee zou dan de uitkomst niet nog aanzienlijk lager uitkomen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Precies, Wim. Uiteraard is bij de formule geen rekening gehouden met de kromming van de aarde. Zonder de absorptie en verstrooiing zou het resultaat in Nieuw Zeeland enorm zijn. Overigens een beetje flinke klap gaat ook door de grond.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De bron voor 18 542 km geef ik bij mijn antwoord. Iedereen die kanttekeningen plaatst heeft natuurlijk gelijk omdat ik bij het maken van de berekening noodgedwongen zeer grof te werk heb moeten gaan en allerlei aannames heb moeten doen. Dat is niet anders bij een gedachtenexperiment als dit. Maar iedereen dank voor de aanvullingen.