hoe werkt tweede wet van thermodynamica?

Kan iemand een makkelijke uitleg geven. Want uitleg van Wikipedia kom ik niet door heen. Geld deze wet ook op levende wezens zoals mensen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.1K
Erna55
8 jaar geleden
Ik heb deze vraag gisteren ook al gezien. En de tweede wet is toen uitgelegd bij de reacties.
Thecis
8 jaar geleden
@erna55
Hier had ik inderdaad antwoord op gegeven en de vraag is toen verwijderd...
Ik heb alleen niet een copy hiervan en ga niet het hele verhaal weer opschrijven. Aan de vraagsteller,
Als je de vraag zelf verwijderd hebt, laat me even weten wat ik antwoorde, staat in je mail. Dan kan ik het er opnieuw inzetten, wel zo handig...

Antwoorden (1)

De tweede hoofdwet van de thermodynamica is de zogeheten entropiewet. Hij stelt dat in een gesloten systeem de entropie alleen maar kan toenemen. Voor entropie mag je ook lezen: mate van wanorde. Je merkt dat iedere dag: vies worden gaat vanzelf, om schoon te worden moet je iets actief ondernemen. De beste manier om je de werking van de entropiewet voor te stellen is zo. Stel je hebt een gesloten bak met 50 witte en 50 rode ballen erin. De witte liggen allemaal aan de onderkant, de rode allemaal aan de bovenkant. Schud de bak nu flink zodat de ballen er in het wilde weg doorheen rollen. Je zult zien dat de regelmatige verdeling daarna weg is en hoe vaak je ook schudt, hij komt nooit meer terug. Omdat het systeem, in dit geval de ballenbak, naar wanorde streeft. Deze wet is ook op mensen en alle andere levende wezens van toepassing, omdat wij ons niet kunnen onttrekken aan natuurwetten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je vergeet erbij te vertellen dat er een maximum is aan de mate van wanorde die bereik kan worden in een gesloten systeem.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+plus prima volledig antwoord. Maat voor de wanorde of de ontaarding in een systeem. Een klassiek voorbeeld van toenemende entropie is ook: "smeltende ijsblokjes".