\is het combineren van zoutzuur met aluminium een veilige manier om waterstof te produceren?

Ik wil een weerballon oplaten om fotos te maken van de aarde. Helium begint een schaarse bron te worden en ik vind het daarom verspillend om het hiervoor te gebruiken(en te duur). Daarom wil ik in plaats daarvan waterstof gebruiken.
Nu ben ik uitgekomen op de reactie van aluminium met zoutzuur om in redelijke hoeveelheid waterstof te produceren (1,5 kuub). Er van uit gaande dat ik explosierisicos voldoende inperk en mezelf bescherm tegen het zoutzuur, is dit dan veilig te doen? En zo ja, valt het reactieproduct gewoon door de gootsteen te spoelen,kan ik dit als kca bij mijn gemeente afgeven of is er een andere manier om er veilig/verantwoord van af te komen?
Alternatieve manieren om waterstof te produceren/er aan te komen op goedkope wijze zijn welkom.
Alvast bedankt!
p.s. de video waar ik dit idee van waterstofproductie vandaan heb:
https://www.youtube.com/watch?v=f-HkVlq1kcQ

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
een drone kopen en er een camera onder hangen? Is ie ook beter bestuurbaar
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waterstof maken thuis is volgens mij nooit veilig ; veel te brandbaar.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tot zo'n 18 % kan je heldere waterstof kopen bij een kappers groothandel . Wat jij nodig hebt weet ik niet . Zou lachgas ook voldoen ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee waterstof Vd kappers groot handel is niet geschikt :(.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ Marleen Het kan wel (zou het niet in de keuken doen maar heb het vroeger wel gedaan in een schuurtje), maar ik zou het houden bij beperkte hoeveelheden. Bij voldoende verdunning van het zuur krijg je wel een mooi geleidelijke reactie waarbij je eerst de lucht verdrijft en daarna H2 kan opvangen. Het echte probleem is, zorgen dat je H2 niet met lucht vermengd raakt.

Antwoorden (2)

Het is een goede methode die werkt ook werkt met zink. Het restproduct gaat niet het riool in maar is chemisch afval.
MAAR werken met waterstof is en blijft ondanks alle veiligheidsmaatregelen een risicovolle bezigheid en als je toch doorzet produceer het on-site en stuur de ballon direct de lucht in. Geen voorraad aan houden.
Maar heb je geen amateur collega's met wie je kunt praten en overleggen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
escape
8 jaar geleden
Je zegt dat werken met waterstof risicovol is. Wat dacht je dan van zoutzuur? Dat is een bijzonder gevaarlijke en agressieve vloeistof die ook bij inademing gevaarlijk is. De beschermende maatregelen die je daarbij moet nemen zijn niet mis.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
zink lijkt me slechter voor het milieu dan aluminium? Chemisch afval dat bij de gemeente ingeleverd kan worden of moet ik hiervoor naar een speciaal bedrijf?
on-site was inderdaad het idee, op gecontroleerde snelheid en we zorgen er voor dat er geen druk komt te staan op de erlenmeyer met zuur.
Ik wil dit samen met twee vrienden doen, we hebben wel een technische achtergrond maar komen niet verder dan vwo-scheikunde, helaas kennen wij verder geen mensen die dit eerder gedaan hebben/scheikundige kennis hebben.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@escape we willen werken met een opgeloste variant van zoutzuur waarbij het zoutzuurgehalte uiteindelijk 15% is, het lijkt mij dat dit in de open lucht geen gevaar vormt m.b.t. inhaleren
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@charlesblue,
Gezien jullie ervaring en achtergrond, blijf hier van af de kans dat je in ziekenhuis terecht komt is verre van denkbeeldig.
Heb je aangedacht dat je niets in de buurt hebt dat vonken kan veroorzaken zoals je mobieltje, de spijkers onder je schoenen kunnen met het steentje in het veld ook genoeg zijn.
Vuurwerk is kinderspeelgoed vergeleken bij wat jullie willen gaan doen, heeft jullie chemieleraar de demo niet laten zien met die 10 ml knalgas in een reageerbuis en de knal die de hele klas de stuipen op lijf joeg? Of mag dat tegenwoordig niet meer wegens de risico's? PS Ik ben een analitisch chemicus met een opleiding in de tijd dat je nog voor de gein knalkwik op de grond gooide.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@gerardkh
Zie mijn antwoord. ik heb het vroeger in mijn HBS tijd ook gedaan, gewoon in een houten schuurtje samen met Xavier mijn klasgenoot (en zoon van een apotheker dus hij kon aan alle chemicalien komen). Het is vooral de hoeveelheid die een risicofactor vormt. Overigens is knalgas zuivere zuurstof + waterstof dus dat is aanzienlijk reactiever dan lucht + waterstof.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@WillemNeoChor,
Ik kan het wel eens zijn met je antwoord maar mijn probleem is de TS met zijn VWO niet zoals jij en je vriend ervaring hebben met chemicaliën en het ermee werken. Daarnaast heb jij op praktijklessen proeven gedaan waarvoor tegenwoordig niet eens meer de chemicaliën op school aanwezig zijn en ook het toestel van kipp heb je waarschijnlijk met waterstofsulfide generatie in werking gezien Maar vooral hij wil 1500 liter produceren en dat is heel wat anders dan die liter waar jij en je vriend mee gewerkt hebben. Daarom blijf ik toch mijn standpunt dat het voor TS onverantwoord is om hier aan te beginnen. Even nog als jij zou voorstellen om zoals wij toentertijd knalkwik te maken maar dan in kilo hoeveelheden dan durf ik met grote zekerheid te voorspellen dat ook jij maar ik op het eind van de dag geen schuur en misschien wel geen huis meer zouden hebben
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Even nog iets anders als je niet over de goede spullen beschikt is het risico dat de reactie uit de hand loopt levensgroot aanwezig als je de componenten bij elkaar gooit.
Hallo Charles,
Onder strikte voorwaarden kan het wel veilig gebeuren; maar of je dit thuis wilt uitvoeren (en of je aan de voorwaarden kunt voldoen) is een andere vraag. De voorwaarden voor veiligheid zijn:

(a) vermenging met lucht en waterdamp vermijden. Waterstof gemengd met lucht is explosief (tussen 4% en 76% waterstof kan het mengsel exploderen, zie bron 1). Die vermenging is dus het eerste dat je moet voorkomen. Het is (als je dit echt wilt gaan doen) aan te raden om het gas dat zich ontwikkelt via een slang onder water te laten ontwijken. Het opborrelende gas kun je opvangen in bijv. plastic zakken; maar hoe je dat gas in een ballon gaat stoppen (dus onder druk) is een lastige kwestie. Direct aansluiten op je reactieketel kan, maar dan mag je die maar voor een klein deel vullen-- er zal door de reactiewarmte ook waterdamp ontstaan, en die gaat jouw prachtige waterstofgas nogal waardeloos maken. En bovendien heb je dan een lage opbrengst. Zorg ook dat alle aansluitingen goed luchtdicht zijn en houd waarin je de waterstof dan ook bewaart, potdicht!
(b) laat het eerste gas dat zich vormt weglopen; dat is vermengd met de lucht die nog in je reactieketel zat en zoals vermeld wil je die vermenging voorkomen. Na 10 sec. krachtig borrelen kun je beginnen met opvangen.
(c) verdun je zoutzuur voldoende; circa 15 a 20% is sterk zat. Zo heb je ook wat minder last van warmte-ontwikkeling. Gebruik een hitte bestendig reactievat!
(d) Houd een flesje ammonia bij de hand om, wanneer je bespet mocht worden met zoutzuur, dit op veilige wijze te neutraliseren; aansluitend spoelen met veel water = onder een lopende kraan houden
(e) draag een veiligheidsbril. een gewone bril beschermt je ogen niet.
(f) zorg voor goede ventilatie en goede verlichting in de ruimte waar je werkt. Een goed verlichte werkschuur zou kunnen.
(g) denk er goed over na of jouw eigen veiligheid (en/ of die van anderen) gegarandeerd is. Om dat te testen zou je voordat je zo' n grote hoeveelheid gaat maken als jij aangeeft, eerst eens een klein zakje met waterstof kunnen maken; met een paar gram zink en een reageerbuisje, voor 1/4 gevuld met 15% zoutzuur.
(h) ijzer- of zink (stukjes of vijlsel) ontwikkelt beter waterstof dan aluminium. de reden: Aluminium is vaak bedekt met een oxidehuidje (waardoor het niet 'roest'). PAS OP -- als je vijlsel gebruikt gaat de reactie sneller, dus test eerst hoe weinig je nodig hebt en begin met niet meer dan een mespuntje (1 gram).